اثربخشی آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیبشناختی دانشجویان دارای احساس غربت
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمدکاظمی, نساصالحی, محمدنبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیبشناختی دانشجویان دارای احساس غربت بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین کلیۀ دانشجویان دختر جدیدالورود ساکن خوابگاه مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97-13۹۶ که پرسشنامۀ احساس غربت را پاسخ دادند و نمرۀ آنان بالاتر از ۱۰۸ بود، ۴۰ نفر انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه 20 نفرۀ کنترل و آزمایشی گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ نظمجویی شناختی هیجانی(CERQ-P)، مقیاس نگرانی آسیبشناختی و پرسشنامۀ احساس غربت بود. دادهها با استفاده نرمافزار SPSS-21 و توسط شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین پسآزمون دو گروه در میزان راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی مثبت، راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی منفی و نگرانی آسیبشناختی، تفاوت معناداری به لحاظ آماری وجود داشت. نتیجهگیری: آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود راهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی و کاهش نگرانی آسیبشناختی دانشجویان دارای احساس غربت تأثیر معناداری دارد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهیراهبردهای نظمجویی شناختی هیجانی
نگرانی آسیبشناختی
احساس غربت
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دکتری تخصصی و استاد گروه روانشناسی عمومی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل. ایران.دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران.
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران.




