• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ در دانشگاه اسلامی
    • دوره 9, شماره 31
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فرهنگ در دانشگاه اسلامی
    • دوره 9, شماره 31
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیب‌شناختی دانشجویان دارای احساس غربت

    (ندگان)پدیدآور
    نریمانی, محمدکاظمی, نساصالحی, محمدنبی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    343.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده هدف: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیب‌شناختی دانشجویان دارای احساس غربت بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین کلیۀ دانشجویان دختر جدیدالورود ساکن خوابگاه مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 97-13۹۶ که پرسشنامۀ احساس غربت را پاسخ دادند و نمرۀ آنان بالاتر از ۱۰۸ بود، ۴۰ نفر انتخاب و به صورت کاملاً تصادفی در دو گروه 20 نفرۀ کنترل و آزمایشی گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ نظم‌جویی شناختی هیجانی(CERQ-P)، مقیاس نگرانی آسیب‌شناختی و پرسشنامۀ احساس غربت بود. داده‌ها با استفاده نرم‌افزار SPSS-21 و توسط شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین پس‌آزمون دو گروه در میزان راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی مثبت،‌ راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی منفی و نگرانی آسیب‌شناختی، تفاوت معناداری به لحاظ آماری وجود داشت. نتیجه‌گیری: آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر بهبود راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی و کاهش نگرانی آسیب‌شناختی دانشجویان دارای احساس غربت تأثیر معناداری دارد.
    کلید واژگان
    واژگان کلیدی: کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی
    راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجانی
    نگرانی آسیب‌شناختی
    ‌ احساس غربت

    شماره نشریه
    31
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
    سازمان پدید آورنده
    دکتری تخصصی و استاد گروه روان‌شناسی عمومی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی ، اردبیل. ایران.
    دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل. ایران.
    دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز. ایران.

    شاپا
    2345-573X
    URI
    http://ciu.nahad.ir/article_667.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/22787

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب