سنجش تأثیر سرمایۀ معنوی بر تمایل کارآفرینی
(ندگان)پدیدآور
فروتنی, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه معنویت و فرهنگ یکی از سازههای مؤثر بر حوزههای مختلف زندگی شناخته شده؛ زیرا تعیین کنندۀ نگرشهای افراد دربارۀ کار و فعالیت است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی علمی تأثیر سرمایۀ معنوی بر تمایل کارآفرینی دانشجویان انجام شد. روش: تحقیق حاضر، توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. جامعۀ آماری شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور شهر خوی به تعداد 2800 نفر است. نمونۀ آماری با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونهگیری تصادفی به تعداد 340 نفر انتخاب شد. ابزار سنجش متغیّرها، پرسشنامۀ استاندارد بود. برای تحلیل دادهها، از آزمون کلموگروف- اسمیرنف، همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: در سطح اطمینان 99 درصد، بین سرمایۀ معنوی و ابعاد آن(ارزشگرایی معنوی، خلوت با خدا، اهمیت معنویت، تأثیرگذاری معنوی) با تمایل کارآفرینی دانشجویان رابطۀ مستقیم، مثبت و معنادار وجود دارد و سرمایۀ معنوی، 77/0 درصد از تغییرات تمایل کارآفرینی دانشجویان را پیشبینی میکند. نتیجهگیری: با افزایش سرمایۀ معنوی دانشجویان، تمایل کارآفرینی آنان افزایش مییابد.
کلید واژگان
معنویتسرمایۀ معنوی
کارآفرینی
تمایل کارآفرینی
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01




