رابطۀ بین سبکهای هویت و کمکطلبی تحصیلی در بین دانشجویان غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه: آزمون نقش میانجی هوش فرهنگی
(ندگان)پدیدآور
اعظامی, سیدمهدیکیهان, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: ناتوانایی سازگاری فرهنگی و نبود تعاملات بین فرهنگی از جمله مشکلات تحصیلی دانشجویان غیر بومی است که به صورت اجتناب از کمکطلبی تحصیلی نمود پیدا میکند. بر این اساس، هدف مطالعۀ حاضر آزمون ساختاری روابط بین سبکهای هویت و کمکطلبی تحصیلی بهواسطۀ هوش فرهنگی در میان دانشجویان غیر بومی آزاد ارومیه بود. روش: برای نیل به هدف، تعداد 210 نفر از دانشجویان غیر بومی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب و به پرسشنامههای کمکطلبی تحصیلی، هوش فرهنگی و سبکهای هویت پاسخ دادند. یافتهها: نتایج آزمون مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که بین سبک هویت اطلاعاتی با هوش فرهنگی، رابطۀ مثبت و بین سبک هویت سردرگم با هوش فرهنگی، رابطۀ منفی وجود دارد و سبک هویت هنجاری با هوش فرهنگی رابطهای ندارد. همچنین بین هوش فرهنگی با کمکطلبی نیز رابطۀ معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که مدل مفهومی با مدل آزمون شده دارای برازش بوده و نیز هوش فرهنگی در روابط بین سبک هویت اطلاعاتی و کمکطلبی تحصیلی نقش واسطه را دارد.
کلید واژگان
هوش فرهنگیکمکطلبی تحصیلی
سبکهای هویت
دانشجویان غیر بومی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی. گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.دکتری تخصصی برنامهریزی درسی و استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران(نویسنده مسئول) / نشانی: ارومیه، پنج کیلومتری جاده سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه / نمابر: 04432759180 / Email: J.abdeli@iaurmia.ac.ir




