بررسی رابطة گرایش مذهبی اسلامی کاربران با نوع کنکاشهای اینترنتی
(ندگان)پدیدآور
شفیع پور مطلق, فرهاد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر آن است که مشخص کند کاربرانی که دارای گرایش مذهبی اسلامی قویتری هستند، در کنکاشهای اینترنتی خود از مسائل غیر اخلاقی، غیر ارزشی و عواملی که موجب انحطاط آنها میشود، دوری میکنند. روش: روش تحقیق، زمینهیابی پیماشی (survey) است. یافتهها: یافتههای پژوهش به طور کلی نشان میدهد کاربرانی که گرایش مذهبی اسلامی در آنها قویتر است، در کنکاشهای اینترنتی بیشتر به مسائل اخلاقی و ارزشی توجه دارند. در مورد عامل (R1) عقاید و مناسک، میانگین افراد متأهل از مجرد بالاتر است. بین کاربران دارای رشتههای تحصیلی مختلف در خصوص عوامل یاد شده بر اساس پرسشنامة گرایش مذهبی(R ، R1 ، R2)، تفاوت معنادار مشاهده نمیشود. بین کاربران گروههای سنی مختلف در خصوص عامل عقاید و مناسک (R1)، تفاوت معنادار است؛ ولی در خصوص دو عامل دیگر(R2 و R)؛ یعنی اخلاق و جهتگیری مذهبی اسلامی، تفاوت معناداری مشاهده نمیشود. نتیجهگیری: نهادینه کردن اخلاق اسلامی در کاربران، بهترین راهبردی است که میتواند آنها را از کنکاشهای اینترنتی غیر اخلاقی دور کند. همچنین میتوان ابزارهایی را در جهت دورسازی کاربران از مسائل غیر اخلاقی و غیر ارزشی به کار گرفت؛ مثل طرح قوانین ویژة اینترنت، اخذ مجوّز و تعهد مبتنی بر محتوا یا قرار دادن فیلترهایی در خصوص منع کاربران، چنان که کشورهای مختلف از آنها استفاده میکنند. اما هیچ راهکاری بهتر از تقویت مبانی ارزشی، اخلاقی و دینی و ایجاد خود کنترلی و خود ایمنی نیست
کلید واژگان
گرایش مذهبیکاربران
کنکاشهای اینترنتی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01



