نمادهای متنی نوع متن و درک مطلب
(ندگان)پدیدآور
علوی, سیدمحمدعبداللهزاده, اسماعیلنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در حوزة درک مطلب در زبان خارجی شناخت کمی از میزان درک خواننده زبان خارجی در متونی که در آنها نمادهای منطقی به صورت آشکار و ضمنی به کار رفتهاند و نیز در متونی که شیوة گفتمان آنها متفاوت است وجود دارد. این رساله به بررسی درک مطلب دانشجویان ایرانی دورة کارشناسی از متون داستانی، تفسیری و مباحثهای که در آنها روابط بین گزارهها به صورت ضمنی و آشکارا نشان داده شده است میپردازد.160 شرکتکننده با توانشهای زبانی مختلف به سؤالات این نوع متون پاسخ دادند. نتایج بدست آمده تفاوتهای چشمگیری بین سطح توانش زبانی، شکل گفتمان متن (تفسیری، داستانی، مباحثهای) و نوع متن (با نماد و بدون نماد) را نشان داد. پاسخهای شرکتکنندگان در متون مختلف نیز تأثیر نوع و ساختار متن بر درک خوانندگان در اشکال ضمنی و آشکار نمادها در متن را نشان میدهد. در نهایت این نتایج تأثیر کمکی این نمادها را در درک مطلب نیز تأیید میکند. نتایج این تحقیق بر درک ما از ماهیت بلاغی و شناختی متون مختلف و نقش مثبت نمادهای منطقی در درک این نوع متون کمک میکند. بنابراین، مدرسان زبان، آزمون سازان و تدوین کنندگان متون درسی باید بیشتر به رابطه میان نمادهای متنی و انواع متون در طراحی و تدوین متون و روشهای مناسب تدریس جهت بالابردن سطح درک مطلب خوانندگان زبان انگلیسی توجه نمایند.
کلید واژگان
درک مطلبمتن تفسیری
متن داستانی
متن مباحثهای
نمادهای ضمنی آشکار
نوع متن
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2008-02-201386-12-01
ناشر
دانشگاه تهرانشاپا
2588-41312588-7092




