• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش ادبیات معاصر جهان
    • دوره 12, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش ادبیات معاصر جهان
    • دوره 12, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نمادهای متنی نوع متن و درک مطلب

    (ندگان)پدیدآور
    علوی, سیدمحمدعبدالله‌زاده, اسماعیل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    139.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در حوزة درک مطلب در زبان خارجی شناخت کمی از میزان درک خواننده زبان خارجی در متونی که در آنها نمادهای منطقی به صورت آشکار و ضمنی به کار رفته‌اند و نیز در متونی که شیوة گفتمان آنها متفاوت است وجود دارد. این رساله به بررسی درک مطلب دانشجویان ایرانی دورة کارشناسی از متون داستانی، تفسیری و مباحثه‌ای که در آنها روابط بین گزاره‌ها به صورت ضمنی و آشکارا نشان داده شده است می‌پردازد.160 شرکت‌کننده با توانش‌های زبانی مختلف به سؤالات این نوع متون پاسخ دادند. نتایج بدست آمده تفاوت‌های چشمگیری بین سطح توانش زبانی، شکل گفتمان متن (تفسیری، داستانی، مباحثه‌ای) و نوع متن (با نماد و بدون نماد) را نشان داد. پاسخ‌های شرکت‌کنندگان در متون مختلف نیز تأثیر نوع و ساختار متن بر درک خوانندگان در اشکال ضمنی و آشکار نمادها در متن را نشان می‌دهد. در نهایت این نتایج تأثیر کمکی این نمادها را در درک مطلب نیز تأیید می‌کند. نتایج این تحقیق بر درک ما از ماهیت بلاغی و شناختی متون مختلف و نقش مثبت نمادهای منطقی در درک این نوع متون کمک می‌کند. بنابراین، مدرسان زبان، آزمون سازان و تدوین کنندگان متون درسی باید بیشتر به رابطه میان نمادهای متنی و انواع متون در طراحی و تدوین متون و روش‌های مناسب تدریس جهت بالابردن سطح درک مطلب خوانندگان زبان انگلیسی توجه نمایند.
    کلید واژگان
    درک مطلب
    متن تفسیری
    متن داستانی
    متن مباحثه‌ای
    نمادهای ضمنی آشکار
    نوع متن

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2008-02-20
    1386-12-01
    ناشر
    دانشگاه تهران

    شاپا
    2588-4131
    2588-7092
    URI
    https://jor.ut.ac.ir/article_19142.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/227344

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب