| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:46:39Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:46:39Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:46:39Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:46:39Z | |
| dc.date.issued | 2012-06-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-06-01 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (1391). ساختار افق در اشعار ناظم حکمت: دغدغة مکانمندی. پژوهش ادبیات معاصر جهان, 17(2), 111-129. doi: 10.22059/jor.2012.50887 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2588-4131 | |
| dc.identifier.issn | 2588-7092 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22059/jor.2012.50887 | |
| dc.identifier.uri | https://jor.ut.ac.ir/article_50887.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/226883 | |
| dc.description.abstract | <span style="font-family: 'Traditional Arabic','serif'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-no-proof: yes;" lang="FA" dir="RTL">ناظم حکمت، شاعر ترک و یکی از کسانی بود که تحت تأثیر مارکسیسم<br />قرار داشتند، او 12 سال از عمرش را در زندان و نزدیک به 20 سال را در تبعید بهسر<br />برد. تجربهای که برداشت او را از مکان به شدت تغیر داد و بر ساختار افق آثارش نیز<br />تأثیر گذاشت. ساختار افق، چنان که </span><span class="errobj"><span style="font-family: 'Traditional Arabic','serif'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-no-proof: yes;" lang="FA" dir="RTL">کولو</span></span><span style="font-family: 'Traditional Arabic','serif'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-no-proof: yes;" lang="FA" dir="RTL"> تبیین میکند، به مفهوم </span><span class="errobj"><span style="font-family: 'Traditional Arabic','serif'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-no-proof: yes;" lang="FA" dir="RTL">پدیدارشناسان</span></span><span style="font-family: 'Traditional Arabic','serif'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-no-proof: yes;" lang="FA" dir="RTL">ة «در جهان بودن» نظر دارد و در اثر<br />ادبی به دنبال تجربة زیستة نهاد یا سوژه است، نهاد به عنوان موجودی که همواره در<br />مکانی قرار دارد و از آنجاست که دنیا را احضار میکند. این روش با این فرض آغاز بهکار<br />میکند که هر گفتهای بر اساس سه عنصر شکل یافتهاست: جهان، زبان و من. دربارة<br />ناظم حکمت و ساختار افق او، خواهیم دید چه طور گسست در دریافت زندانی از مکان در<br />شعر او دیده میشود. این مقاله قصد دارد ردپای این گسست در ساختار افق را در بوطیقای<br />زمان و مکان شعر حکمت بررسی کند. چگونه توصیفهای او از مکان، او را از دیگر<br />شاعران همعصرش در ادبیاتی که به آن تعلق داشت، متمایز میکند؟ چگونه او این تمایلات<br />جهان وطنیاش را با دغدغة </span><span class="errobj"><span style="font-family: 'Traditional Arabic','serif'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-no-proof: yes;" lang="FA" dir="RTL">مکانمندیش </span></span><span style="font-family: 'Traditional Arabic','serif'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA; mso-no-proof: yes;" lang="FA" dir="RTL">آشتی میدهد؟ چگونه یک شاعر مادهگرا با<br />معنویت افق مواجه میشود؟ اینها سؤالاتی است که این مقاله از طریق تحلیل ساختار<br />افق شعر حکمت سعی در پاسخ دادن به آنها دارد.</span> | fa_IR |
| dc.format.extent | 366 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهش ادبیات معاصر جهان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Research in Contemporary World Literature | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22059/jor.2012.50887 | |
| dc.subject | ساختار افق | fa_IR |
| dc.subject | مکانمندی | fa_IR |
| dc.subject | ناظم حکمت | fa_IR |
| dc.subject | میشل کولو | fa_IR |
| dc.subject | گسست | fa_IR |
| dc.subject | تبعید | fa_IR |
| dc.title | ساختار افق در اشعار ناظم حکمت: دغدغة مکانمندی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 111 | |
| dc.citation.epage | 129 | |