نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبختیاری, معصومهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:46:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:46:36Z
dc.date.available1399-07-09T02:46:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:46:36Z
dc.date.issued2012-03-20en_US
dc.date.issued1391-01-01fa_IR
dc.identifier.citationبختیاری, معصومه. (1391). نقدی فرهنگی بر داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد بر اساس نظریة «صنعت فرهنگ» تئودور آدورنو. پژوهش ادبیات معاصر جهان, 17(1), 5-17. doi: 10.22059/jor.2012.29452fa_IR
dc.identifier.issn2588-4131
dc.identifier.issn2588-7092
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jor.2012.29452
dc.identifier.urihttps://jor.ut.ac.ir/article_29452.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/226870
dc.description.abstractتئودور آدورنو به عنوان یکی از پیشگامان مدرنیسم و اعضای اصلی مکتب فرانکفورت، در نظریة انتقادی خود، به واکاوی مفاهیم اصلی و اساسی فرهنگ پرداخته است. اصطلاح صنعت فرهنگ که توسط خود آدورنو نام‌گذاری شده است، به پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آن پس از عصر روشنگری، با ادعای روشنفکری غرب، فرهنگ از کارکرد اصلی خود خارج شده و در خدمت هژمونی غالب جامعه قرار گرفته است. در چنین شرایطی مردم نه محصولاتی فرهنگی، بلکه کالاهای تجاری صرفی‌اند که برابر آنچه آدورنو آن را شیءزدگی، استانداردسازی و یکسان‌سازی می‌نامد، هویت و فردیت خود را از دست می‌دهند. از مخالفان مسلّم غربزدگی و بحران هویت در ادبیات ایران، بدون شک می‌توان به جلال آل احمد اشاره کرد که در بیشتر آثار داستانی و سیاسی خود به این مقوله پرداخته است. آل احمد در اغلب آثار خود می‌کوشد تا با نوعی آگاهی و بیداری، وضعیت فرهنگی جامعة زمان خویش را به تصویر کشد. مقالة حاضر می‌کوشد به بررسی و مطالعه پدیدة فرهنگ در داستان بلند جلال آل احمد با عنوان مدیر مدرسه بپردازد.fa_IR
dc.format.extent276
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش ادبیات معاصر جهانfa_IR
dc.relation.ispartofResearch in Contemporary World Literatureen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jor.2012.29452
dc.subjectآدورنوfa_IR
dc.subjectجلال آل احمدfa_IR
dc.subjectروشنفکریfa_IR
dc.subjectصنعت فرهنگfa_IR
dc.subjectفرهنگfa_IR
dc.titleنقدی فرهنگی بر داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد بر اساس نظریة «صنعت فرهنگ» تئودور آدورنوfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکرج، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، مربیfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue1
dc.citation.spage5
dc.citation.epage17


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد