• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Technical and VOcational Educatiin
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Technical and VOcational Educatiin
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی بدفهمی‌ها، راهبردها و استدلال‌های دانش‌آموزان پایه ششم در حل‌ مسائل کسر

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.873 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، شناسایی بدفهمی‌ها، راهبردها و استدلال‌های دانش‌آموزان پایه ششم دوره ابتدایی در حل مسائل کسر است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. نمونه مورد مطالعه، ۷۱ نفر از دانش‌آموزان پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان ساوه هستند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری، آزمونی در ارتباط با مفهوم کسرها است. در تجزیه و تحلیل ‌داده‌ها، از روش‌های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که درک دانش‌آموزان، بیشتر مبتنی بر درک کسر به‌عنوان جزءای از کل است. آنها مفهوم کسر را به‌درستی درک نکرده‌اند و با بدفهمی‌های مختلفی نظیرِ بازنمایی کسر به‌عنوان جزء به جزء به جای جزء به کل، عدم توجه به برابری قسمت‌های افراز شده، در نظر گرفتن کسر بازنمایی کننده جزءای از کل به‌عنوان مقدار و شمارش علائم افراز مواجه هستند. اکثر آنان، تمایلی به ارائه راهبرد و توجیه درستی پاسخ‌ خود ندارند و این ‌کار را بسی سخت و مشکل می‌پندارند. برخی از دانش‌آموزان با توجه به نوع مسئله، استدلال یا راهبردهای مختلفی را ارائه کردند. استدلال‌های دانش‌آموزان، در سه شکل نمادین، تجربی و روایت‌گونه دسته‌بندی شدند. همچنین، در این پژوهش، راهبرد تناسب، افرازکردن، جبری و رسم شکل نیز از راهبردهای استفاده شده توسط دانش‌آموزان در حل مسائل کسر هستند.
    کلید واژگان
    مفهوم کسر
    بدفهمی
    استدلال
    راهبردهای حل‌مسئله و آموزش ریاضی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

    URI
    http://jorie.sru.ac.ir/article_398.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/226723

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب