بررسی امکان فهم وجواز تفسیر قرآن در دیدگاه فریقین
(ندگان)پدیدآور
مجیدى, دکتر محمدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یا عدم جواز تکلیفی و وضعی تفسیر، نقاط اشتراک متعددی دارند. جمعی در میان فریقین، به عدم جواز تفسیر حکم داده اند; ولی اکثر آنان فهم قرآن را میسور و تفسیر را روا می دانند. با مقارنه ادله عدم جواز تفسیر به دو نقطه مشترک دست می یابیم: دلیل بر عدم جواز تفسیر که مستند به روایات نهی از تفسیر به رأی است و عدم دلیل بر جواز تفسیر که مبتنی بر این ادعاست که شیوه قرآن در رساندن پیام هایش ویژه و از محاورات عرفی و سیره عقلا در تمسک به ظواهر الفاظ، بیرون است. آنان که تفسیر را روا می دانند با استناد به آیات و روایات متعدد اثبات کرده اند که روش قرآن در مقام تخاطب همسان با سیره عقلاست و در پرتو همین ادله نیز، معنای واقعی روایات نهی از تفسیر را آشکار سا خته ا ند.
کلید واژگان
امکان فهم و جواز تفسیر قرآنتفسیر به رأی
تفسیر تطبیقی
تفسیر قرآن
جواز تکلیفی تفسیر
جواز وضعی تفسیر
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2005-03-211384-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانشاپا
2008-83882423-6195
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
گونهشناسی بهرهگیری از عهدین در تفاسیر المیزان، الاثری الجامع و الفرقان با تأکید بر سوره بقره
بیژن نژاد, علی؛ برزگر, مهدی؛ قدوسی, مهدی (دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی تهران, 2025-02-19)تفسیر آیات تاریخی بهخصوص آیات مربوط به مسیحیت و یهودیت و کتب مقدس آنان، در مواردی نیازمند مراجعه به عهدین است و یا دستکم مراجعه به آنها به فهم دقیقتر کمک میکند. پرسش آن است که آیا رجوع به عهدین برای تفسیر قرآن کریم ...
-
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه تفسیر قرآن به قرآن
صدر, سید موسی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1998-01-21)طرح پرسشها و تأمّلاتى درباره روش تفسیر قرآن به قرآن است. نویسنده، نخست از محدودیتهاى این روش هم در ناحیه نگاه متقابل آیات به یکدیگر و هم از لحاظ احاطه مفسّر سخن گفته، سپس پرسشهایى را در این زمینه مطرح کرده است. در ادامه ...
-
مبانی و روش شیخ صدوق در تفسیر قرآن کریم
کریمی, محمود؛ دیمه کار گراب, محسن (دانشگاه تهران, 2014-02-20)شیخ صدوق از فقها و محدثان طراز اول امامیه در قرن چهارم هجری قمری است. نظر به صبغهٔ روایی اغلب آثارش، بیشتر در زمره محدثان به شمار آمده و وجههٔ تفسیری او کمتر مورد توجه قرار گرفته است. کتاب تفسیر قرآن صدوق به ما نرسیده لکن ...




