نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفغانی, رامینfa_IR
dc.contributor.authorزارعی, محمّد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorایزدی فرد, علی اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:44:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:44:55Z
dc.date.available1399-07-09T02:44:55Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:44:55Z
dc.date.issued2020-06-21en_US
dc.date.issued1399-04-01fa_IR
dc.date.submitted2018-11-25en_US
dc.date.submitted1397-09-04fa_IR
dc.identifier.citationفغانی, رامین, زارعی, محمّد مهدی, ابراهیمی, سعید, ایزدی فرد, علی اکبر. (1399). نقد و بررسی مبانی فقهی دیدگاه مشهور در مفهوم‌شناسی عدالت فقهی. مجله علمی "پژوهشهای فقهی", 16(2), 309-330. doi: 10.22059/jorr.2019.268256.1008232fa_IR
dc.identifier.issn2008-8388
dc.identifier.issn2423-6195
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jorr.2019.268256.1008232
dc.identifier.urihttps://jorr.ut.ac.ir/article_74694.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/226260
dc.description.abstractبسیاری از احکام و فروع فقهی، به عَدالت، مشروط است. فقهای شیعه، نوعاً، بحث دربارۀ مفهوم‌شناسی عَدالت را بر محور دو گزینۀ: ملکۀ امتثال و اجتناب، و استقامت فعلی، قرار می‌دهند. با وجود اینکه تعریف عَدالت به استقامت فعلی، در فقه امامیه، قدمت دارد و تعریف عَدالت به ملکۀ نفسانی، در روایات، مفقود است، مشهور فقیهان امامیه، عَدالت را ملکۀ امتثال و اجتناب می‌داند. بی‌شک، لزوم لحاظ ملکه، در مفهوم‌شناسی عَدالت، احراز عَدالت را دشوارمی‌کند؛ چه اینکه صرف امتثال واجبات و اجتناب از محرمات را برای احراز عَدالت کافی نمی‌شمارد. واقعیت مذکور، این پرسش را پیش‌رو می‌نهد که مشهور، به اتکای کدام دلایل، لحاظ ملکه را در مفهوم‌شناسی عَدالت لازم می‌داند و آیا این دلایل، کفایت اثبات دیدگاه مشهور را دارند؟ از این‌رو، نوشتار حاضر، با هدف تبیین و ارزیابی دلایل مشهور، در پژوهشی به روش توصیفی، دلایل لزوم لحاظ ملکه را در مفهوم‌شناسی عَدالت بررسی می‌کندو به این نتیجه می‌رسد که دلایل مشهور، کفایت لازم را برای اثبات دیدگاه مشهور و لزوم لحاظ ملکه در مفهوم‌شناسی عَدالت ندارد و احراز عَدالت به بیش از امتثال واجبات و اجتناب محرمات نیازمند نیست.fa_IR
dc.format.extent661
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس فارابی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی "پژوهشهای فقهی"fa_IR
dc.relation.ispartofReligious Researchesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jorr.2019.268256.1008232
dc.subjectعَدالتfa_IR
dc.subjectتعریف عَدالت در فقهfa_IR
dc.subjectعَدالت فقهیfa_IR
dc.subjectمبانی مشهور در تعریف عَدالتfa_IR
dc.subjectمعنای عَدالتfa_IR
dc.subjectمفهوم‌شناسی عَدالتfa_IR
dc.subjectنقد ادلۀ ملکه بودن عَدالتfa_IR
dc.titleنقد و بررسی مبانی فقهی دیدگاه مشهور در مفهوم‌شناسی عدالت فقهیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانش‌آموختۀ دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه مازندران، عضو علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue2
dc.citation.spage309
dc.citation.epage330


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد