مرور دوره 3, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار

  • تحلیل فقهی ـ حقوقی حکم تأسیس دفتر وکالت در ملک غیرتجاری 

    خزعلی, محمدرضا؛ رفیعی, محمد تقی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propagation Office of Qom Seminary, Khorasan Razavi Branch, 2017-11-22)
    به ­موجب اصلِ فقهی تسلیط: «الناس مسلّطون علی أموالهم» هر مالکی نسبت به مایملک خود، حقِّ هرگونه تصرّف و انتفاعی را دارد، مگر در مواردی­ که قانون استثنا کرده باشد(مادۀ 30 قانون مدنی). یکی از این استثنائات، تبصرة بند ...

  • بررسی قاعدة جَبّ با نگاهی تاریخی و تطبیقی 

    مبلغی, محمدرضا (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propagation Office of Qom Seminary, Khorasan Razavi Branch, 2017-11-22)
    قاعدۀ جبّ، از قواعد فقهی جاری در ابواب مختلف فقه مانند نماز و زکات است. مورد قاعده جایی است که کافری مسلمان شود و بر او گناهان یا حقوقی از پیش بوده باشد. بر اساس این قاعده، آنچه را که کافر تا پیش از آن مرتکب شده ...

  • نقد مستند روایی نظریه جهاد دعوت، بررسی موردی حدیث مقاتله 

    الهی خراسانی, مجتبی؛ مروارید, محمد (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propagation Office of Qom Seminary, Khorasan Razavi Branch, 2017-11-22)
    نظریة جهاد دعوت یکی از سه نظریة اصلی در باب فلسفة جهاد ابتدایی است که در میان فقیهان متقدّم طرفدار بیشتری داشته است. این نظریه، جهاد ابتدایی را جنگی با هدف ترویج و گسترش ایدئولوژی یا دین و با هدف دعوت به شریعت اسلام ...

  • بررسی نگره نسبت دادن قیاس به ابن جنید 

    تمدن, حمیدرضا؛ الهی خراسانی, علی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propagation Office of Qom Seminary, Khorasan Razavi Branch, 2017-11-22)
    ابن­ جنید که نام او در برخی منابع در کنار ابن ابی­ عقیل با عنوان قدما آمده، یکی از فقیهانی است که گرچه آثار او به دست ما نرسیده، اما توسط متقدمان و متأخران به اعتقاد به قیاس متّصف شده است. گزارش ­های متأخران نیز ...

  • پژوهشی در مضمون بودن مأخوذ بالسّوم 

    احدی, سیف اله؛ لطفی, اسدالله؛ حیدری, مسلم (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propagation Office of Qom Seminary, Khorasan Razavi Branch, 2017-11-22)
    «مأخوذ بالسّوم» عبارتست از کالایی که به­ وسیلة مشتری از فروشنده گرفته می­ شود و پس از بررسی و صلاح­دید مورد معامله قرار می‌گیرد. فقها در مضمون بودن «مأخوذ بالسّوم» اختلاف­ نظر دارند؛ به­ طوری­که برخی از ایشان، ...