معناشناسی توصیفی «عذاب» در قرآن کریم با تاکید بر رابطه همنشینی
(ندگان)پدیدآور
مهتدی, حسینمرسلی, نوش آفریننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از جمله مهمترین راههایی که امروزه در علم معناشناسی مورد توجه ادبپژوهان واقع شده، شناخت معنای واژگان از منظر همنشینی است؛ زیرا با بررسی واژگان در سیاق آیات میتوان به معنای دقیقی از واژه دست یافت. واژۀ «عذاب» دلالت بر عقوبتی میکند که نتیجه طبیعی عمل فرد است ولی اشارهای به شدت عقوبت ندارد؛ امّا همنشینی آن با اوصافی مانند: ألیم، شدید، مهین، نکر و غیره حالت و شدت آن را بیان میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی واژۀ «عذاب» با روش توصیفی- تحلیلی از طریق ارتباط همنشینی است، تا تأثیر این اوصاف بر واژۀ عذاب و حد و مرز این واژه همراه اوصاف گوناگون مشخص شود و در پی آن هستیم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا عذابهای مختلف مانند عذاب ألیم، نکر، صعد و غیره با همدیگر تفاوت دارند؟ بررسی واژۀ «عذاب» در کنار این اوصاف نشان میدهد که قرآن کریم برای بیان عذاب افراد اوصاف متعددی را بکار میبرد به عنوان مثال عذاب ألیم نشان دهندۀ دردی است که به آخرین حد خود رسیده و بیشتر آیات آن مربوط به کافران است، عذاب شدید نشان دهندۀ عذابی سخت و محکم مانند زلزلهای که سخت است، عذاب مهین، عذابی خوارکننده و مخصوص گناهی است که رنگ استهزاء دارد و عذاب نُکر عذابی ناشناخته است؛ امّا در بین این اوصاف، «ألیم» پربسامدترین وصف عذاب در قرآن کریم و غالباً به عنوان صفت عذاب آخرت آمده و اشاره به این دارد که این عذاب دردناکتر و کیفر کافران دائمى است.
کلید واژگان
معناشناسیروابط همنشینی
عذاب
قرآن کریم
معناشناسی و مطالعات قرآنی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارسکارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی
شاپا
2008-26812476-616X




