بررسی احادیث انحصار احسان به افراد نجیب و دیندار
(ندگان)پدیدآور
جلالی, مهدیشمشیری, رحیمهحیدزیان شهری, زهرهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده در برخی منابع روایی شیعه و سنی روایتی با صیغههای متعدد و اسانید متفاوت نقل شده که مهمترین نقل آن عبارت «لَا تَصْلُحُ الصَّنِیعَةُ إِلَّا عِنْدَ ذِی حَسَبٍ أَوْ دِینٍ» است. ظاهر این روایت، گستره احسان را به یکی از دو قید نسب والا {اصالت خانوادگی} یا دینداری{اصالت دینی} محدود و مشروط کرده است. این در حالی است که در قرآن کریم و روایات معصومان(ع)، نیکی و احسان به عنوان یک اصل انسانی مشتمل بر نوع انسان با هر کیش و آیین، بلکه فراتر از آن و نسبت به هر جانداری مطلوب است. به نظر میرسد این روایت در صدد نفی مطلق احسان از برخی افراد نیست، بلکه در صدد نفی احسان ابتدایی از ایشان است. دلیل نفی و عدم مصلحت چنین احسانی، ویژگیهای غالبی شخصیتی و رفتاری انسانهای غیر شریف و نجیب و بعضاً انسانهای بی دین (یا بی قید و بند در امور دینی) است. یکی از بارزترین رفتارهای چنین انسانهایی، ناسپاسی و کفران نعمت است. واژههای کلیدی: نقد حدیث، احسان، نجیب، دیندار، لئیم.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: نقد حدیثاحسان
نجیب
دیندار
لئیم
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهددانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)
دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
2008-26812476-616X




