فرایند اقناع در قرآن کریم
(ندگان)پدیدآور
فتح الهی, ابراهیمکاملی, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
قرآن کریم از زمان نزول خود، به دنبال جلب توجه مخاطبان بوده تا آنها را متقاعد سازد. این جلب توجه قرآن، به خاطر هدایت مردم و رستگاری مخاطبان است. قرآن کریم برای اقناع مردم با آنها ارتباط برقرار میکند و برای متقاعد کردن مخاطبان از کلمات و جملات و عبارات متنوع بهره میگیرد، و اصول اعتقادات و احکام و مواعظ را به کمک تشبیهات، استعارهها و کنایهها در قالبی اثرگذار به مخاطبان ارائه میدهد. پیامهای قرآنی که در وجود مردم نفوذ کرده، از ذهن عبور کرده و به دل انسان می رسد و سپس درونی شده و پذیرفته می شود. علت تاثیرگذاری پیامهای قرآن در زبان قابل فهم و همگانی آن، بهره گیری از کلمات و جملات اثرگذار و بهرهمندی از صناعات ادبی نهفته است. همچنین این اثرگذاری به ویژگی پیام رسان مربوط میشود. در پیامهای قرآنی، ویژگیهای پیام رسان عبارت است از: آگاهی، خلوص، مهربانی، دلسوزی و سعه صدر. قرآن به ظرفیت ذهنی و فکری مخاطب و نیازهای فعلی و آتی او توجه نیز نموده است. همچنین بایستههای مخاطب را در قالب پیامهای نوید بخش به او عرضه کرده و او را دعوت به تفکر نموده است تا آن پیامها را درک نماید و درونی سازی کرده و در رفتار خود نشان دهد.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: زبان قرآناقناع
پیام رسانی
پیام
مخاطب
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-04-211394-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه پیام نور مرکزیدانشآموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی، گرایش قرآن و منابع اسلامی دانشگاه پیام نور
شاپا
2008-26812476-616X




