• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تغییرات اجتماعی - فرهنگی
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تغییرات اجتماعی - فرهنگی
    • دوره 3, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تغییرات ارزش‌ها و رابطه‌ی آن با شکاف نسل‌ها مطالعه موردی شهر‌های استان مازندران

    (ندگان)پدیدآور
    پهلوان, منوچهر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    238.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تحقیق حاضر در پی توصیف، تحلیل و تبیین تغییر ارزش‌ها با تاکید بر مطالعه نسل‌ها و شناخت عوامل اجتماعی مؤثر بر شکل‌گیری این تغییرات در بین جوانان و مقایسه آن با نسل میانسال و بزرگسال در یک نمونه آماری 820 نفر زن و مرد هفده تا شصت و چهار ساله ساکن در شهر‌های استان مازندران می‌باشد. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفته است و داده‌های مورد نیاز نیز از طریق پرسشنامه‌های مربوط گردآوری، استخراج و تحلیل شده است. هدف این بررسی هنجاریابی و شناخت اعتبار مقولات ارزشی موجود در فهرست دهگانه ارزشی شوآرتز در میان جوانان (29ـ17) ساله و مقایسه آن با دو نسل میانسال (44ـ30) و بزرگسال (64ـ45) و بررسی تفاوت معنی‌داری مقولات ارزشی به صورت مقطعی با توجه به فرضیه‌های تحقیق تنظیم شده است.مطالعه حاضر در قالب چارچوب نظری تحقیق با استفاده از رهیافت کارکردگرایی و ساختارگرایی برای درک بهتر تغییر ارزش‌ها و تفاوت نسل‌ها بهره گرفته است. داده‌ها حاکی از آن است که گرچه برخی شباهت‌های ارزشی در زمینه ارزش‌های کلان در سطح اجتماعی و ملی وجود دارد اما در تعدادی از این مقولات و گرایشات ارزشی به ویژه در عرصه شخصی و فردی و یا راه‌های دستیابی به این طبقات ارزشی بین نسل‌ها و عمدتاً در بین جوانان تفاوت‌های معنادار مشاهده شده است. عواملی همچون رسانه‌های گروهی، نوع خانواده، میزان نفوذ و قدرت اجتماعی، گروه مرجع، پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، و اعتماد اجتماعی در کنار ویژگی‌های فردی مثل سن، جنسیت، سطح درآمد، نوع شغل، سطح تحصیلات در ایجاد تغییرات ارزشی در درون نسل‌ها تاثیرگذار بوده است.
    کلید واژگان
    تغییر ارزش‌ها
    عوامل اجتماعی مؤثر
    نوع خانواده
    میزان نفوذ اجتماعی و اعتماد اجتماعی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2007-12-22
    1386-10-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال

    شاپا
    2008-1480
    URI
    http://journal.aukh.ac.ir/article_527833.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224669

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب