خلاقیت سلبریتیها در اینستاگرام بر فرایند سیاستگذاری عمومی
(ندگان)پدیدآور
سلطانی فر, مهدیگرانمایه پور, علیهاشمی, شهنازنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه: حضور سلبریتیها، در عرصه سیاست قابل توجه است و این امر در صفحات اینستاگرام که بستری برای ارتباط بدون واسطه سلبریتیها با مخاطبان را فراهم میسازد مشاهده میشود. بهرهمندی سلبریتیها از اینستاگرام مستلزم خلاقیت و هوشمندی آنهاست طبق نظریه گیدنز، عاملیت و ساختار هر دو موجب بروز خلاقیت افرادند. هدف: هدف از این پژوهش شناخت رابطه بین خلاقیت سلبریتیها با فرایند سیاستگذاری عمومی است. روش: . پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام یافته است سیاست از 386 کاربر اینستاگرام که صفحات سلبریتیها را دنبال میکنند به طور غیر احتمالی نظر خواهی انجام گرفت. نتیجهگیری: از نظر پاسخگویان بین عاملیت سلبریتیها و درک مشکل سیاسی رابطه وجود دارد اما بین ساختار و درک مشکل سیاسی رابطه معکوس وجود داردبه این معنا که هر اندازه فعالیت احزاب، رسانههای جمعی، نخبگان سیاسی و فکری درعرصه سیاست کاهش، حضور سلبریتی در عرصه سیاست افزایش یافته مییابد. اما بین خلاقیت سلبریتی در مرحله درک مشکل و ارائه راه حل رابطهای وجود ندارد. در مرحله اجرای قانون در فرایند سیاستگذاری بین عاملیت سلبریتیها با اجرای قانون رابطهای وجود دارد و همچنین بین ساختار اجتماعی با اجرای قانون رابطه مستقیم وجود دارد یعنی عملکرد مناسب احزاب، رسانهها، نخبگان سیاسی و فکری بیشتر باشد از سلبریتیها به عنون سرمایه نمادین به طور مناسبتری استفاده میشود و گرایش سلبریتیها هم بیشتر است. همچنین همبستگی بین خلاقیت سلبریتیها و ارزیابی اجرای قانون وجود ندارد.
کلید واژگان
سلبریتیاینستاگرام
سیاستگذاری عمومی
خلاقیت
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمل قشم، ایران.عضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران.




