بررسی رابطه پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال با خلاقیت و اضطراب ریاضی : نقش میانجیگری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
مهدوی نجم آبادی, زهراکدیور, پروینارجمندنیا, علی اکبرپوشنه, کامبیزنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف : دراین پژوهش به بررسی رابطه پردازش دیداری فضایی و حافظه فعال با خلاقیت و اضطراب ریاضی با میانجیگری خودکارآمدی ریاضی و هوش اجتماعی دانشآموزان دختر پرداخته شده است. روششناسی: روش تحقیق همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. از کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 تعداد 477 نفر به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دانشآموزان موردبررسی پرسشنامههای خلاقیت غیرکلامی تورنس فرم الف، مقیاس اضطراب ریاضی MARS-R، آزمون حافظه فعال برای کودکان (حاف بک)، خودکارآمدی ریاضی لیو، کویرالا و می، هوش اجتماعی ترومسو (TSIS) و تست پردازش دیداری فضایی بینه را تکمیل کردند. بهمنظور تجزیهوتحلیل روشهای آماری: از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: بر اساس مدل ارائهشده (001/0 =RMSEA) در این مطالعه متغیر پردازش دیداری فضایی تنها بصورت غیر مستقیم با میانجی گری متغیر های هوش اجتماعی و خودکارآمدی ریاضی بر اضطراب ریاضی (05/0P-value
کلید واژگان
خلاقیتاضطراب ریاضی
پردازش دیداری فضایی
حافظه فعال
هوش اجتماعی خودکارآمدی ریاضی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادروانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار گروه روشهای تربیت و مشاوره، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران




