نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorابراهیم آبادی, ریحانهfa_IR
dc.contributor.authorطاهرپور, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorعسگری, علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:39:48Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:39:48Z
dc.date.available1399-07-09T02:39:48Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:39:48Z
dc.date.issued2019-09-23en_US
dc.date.issued1398-07-01fa_IR
dc.date.submitted2018-11-23en_US
dc.date.submitted1397-09-02fa_IR
dc.identifier.citationابراهیم آبادی, ریحانه, طاهرپور, فاطمه, عسگری, علی. (1398). نقش حمایت خانواده و دانشگاه در خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند با میانجی‌گری امید. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 9(2), 103-132.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6640
dc.identifier.urihttp://journal.bpj.ir/article_668773.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224433
dc.description.abstractزمینه: عصر کنونی عصر نوآوری، ابداع و تغییر است و عصری است که حرکت فراتر از زمان را می‌طلبد. حرکت به سمت نوآوری و تحول مستلزم داشتن خلاقیت و ریسک‌پذیری است که این خود نیازمند وجود شرایط، امکانات، الزامات و محیط مناسب است. <br /> هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش حمایت خانواده و دانشگاه در خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند با میانجی‌گری امید انجام گرفته است. <br /> روش: پژوهش حاظر توصیفی-‌ همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند به تعداد 3064 نفر که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده و براساس جدول مورگان تعداد 340 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر حمایت خانواده و دانشگاه از پرسش‌نامه شربورن و استوارت (1991)، خلاقیت و ریسک‌پذیری از پرسش‌نامه روحیه کارآفرینی وطن‌خواه و رضایی‌مقدم (1394) و امید از پرسش‌نامه امید اسنایدر (1991) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جهت تجزیه-وتحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی و آزمون‌های همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. <br /> یافته‌ها: نتایج حاکی از آن بود که حمایت خانواده و دانشگاه (مولفه حمایت اطلاعاتی) پیش‌بینی کننده خلاقیت (بتا=73/0)و با توجه به سطح معنی داری پیش‌بینی کننده ریسک‌پذیری نمی‌باشد. همچنین حمایت خانواده و دانشگاه (مولفه حمایت اطلاعاتی) پیش‌بینی کننده امید (بتا=307/0) می‌باشد. امید پیش‌بینی کننده خلاقیت (بتا= 212/0) و ریسک‌پذیری (بتا= 400/0) است. یافته‌ها نشان داد که امید نقش میانجی بین حمایت خانواده و دانشگاه با خلاقیت و ریسک‌پذیری ایفا نمی‌کند و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. <br /> نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، حمایت خانواده و دانشگاه در سطح حمایت اطلاعاتی با خلاقیت رابطه مستقیم و معنی‌دار و در سطح حمایت هیجانی، رابطه معکوس و معنی‌دار با خلاقیت دارد. حمایت خانواده و دانشگاه با ریسک‌پذیری رابطه معنی‌داری ندارد. همچنین نتایج حاکی از رابطه مستقیم و معنی‌دار بین حمایت خانواده و دانشگاه و امید است.fa_IR
dc.format.extent1966
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofابتکار و خلاقیت در علوم انسانیfa_IR
dc.subjectحمایتfa_IR
dc.subjectخلاقیتfa_IR
dc.subjectریسکfa_IR
dc.subjectامیدfa_IR
dc.subjectسایرfa_IR
dc.titleنقش حمایت خانواده و دانشگاه در خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند با میانجی‌گری امیدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران‏fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران‏fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران‏fa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue2
dc.citation.spage103
dc.citation.epage132
nlai.contributor.orcid0000-0003-0131-8902


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد