| dc.contributor.author | ابراهیم آبادی, ریحانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | طاهرپور, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | عسگری, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:39:48Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:39:48Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:39:48Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:39:48Z | |
| dc.date.issued | 2019-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-11-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-09-02 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ابراهیم آبادی, ریحانه, طاهرپور, فاطمه, عسگری, علی. (1398). نقش حمایت خانواده و دانشگاه در خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند با میانجیگری امید. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 9(2), 103-132. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6640 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.bpj.ir/article_668773.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224433 | |
| dc.description.abstract | زمینه: عصر کنونی عصر نوآوری، ابداع و تغییر است و عصری است که حرکت فراتر از زمان را میطلبد. حرکت به سمت نوآوری و تحول مستلزم داشتن خلاقیت و ریسکپذیری است که این خود نیازمند وجود شرایط، امکانات، الزامات و محیط مناسب است. <br /> هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش حمایت خانواده و دانشگاه در خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند با میانجیگری امید انجام گرفته است. <br /> روش: پژوهش حاظر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند به تعداد 3064 نفر که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده و براساس جدول مورگان تعداد 340 نفر انتخاب گردید. برای سنجش متغیر حمایت خانواده و دانشگاه از پرسشنامه شربورن و استوارت (1991)، خلاقیت و ریسکپذیری از پرسشنامه روحیه کارآفرینی وطنخواه و رضاییمقدم (1394) و امید از پرسشنامه امید اسنایدر (1991) استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید شد. ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جهت تجزیه-وتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی و آزمونهای همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. <br /> یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که حمایت خانواده و دانشگاه (مولفه حمایت اطلاعاتی) پیشبینی کننده خلاقیت (بتا=73/0)و با توجه به سطح معنی داری پیشبینی کننده ریسکپذیری نمیباشد. همچنین حمایت خانواده و دانشگاه (مولفه حمایت اطلاعاتی) پیشبینی کننده امید (بتا=307/0) میباشد. امید پیشبینی کننده خلاقیت (بتا= 212/0) و ریسکپذیری (بتا= 400/0) است. یافتهها نشان داد که امید نقش میانجی بین حمایت خانواده و دانشگاه با خلاقیت و ریسکپذیری ایفا نمیکند و مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. <br /> نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، حمایت خانواده و دانشگاه در سطح حمایت اطلاعاتی با خلاقیت رابطه مستقیم و معنیدار و در سطح حمایت هیجانی، رابطه معکوس و معنیدار با خلاقیت دارد. حمایت خانواده و دانشگاه با ریسکپذیری رابطه معنیداری ندارد. همچنین نتایج حاکی از رابطه مستقیم و معنیدار بین حمایت خانواده و دانشگاه و امید است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1966 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | fa_IR |
| dc.subject | حمایت | fa_IR |
| dc.subject | خلاقیت | fa_IR |
| dc.subject | ریسک | fa_IR |
| dc.subject | امید | fa_IR |
| dc.subject | سایر | fa_IR |
| dc.title | نقش حمایت خانواده و دانشگاه در خلاقیت و ریسک پذیری دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه بیرجند با میانجیگری امید | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 103 | |
| dc.citation.epage | 132 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-0131-8902 | |