• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مفهوم خلاقیت ودلالت های تربیتی آن دراندیشه اسلامی

    (ندگان)پدیدآور
    نعمانی, محمدصفایی مقدم, مسعودپاک سرشت, محمد جعفرمرعشی, ‏ منصور
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.642 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده زمینه : تربیت پیچیده‌ترین حوزه فعالیت بشری است،که تحول و توفیق در آن دغدغه همیشگی تاریخ بشربوده و هست.برای موفقیت دراین مسیربایدبه بخش‌ها و عوامل مختلف موثردرآن اهتمام داشته باشیم.خلاقیت، از ویژگی‌های برجسته انسانی ودرزمره مباحث محوری تعلیم وتربیت است. هدف : پژوهش حاضرقصدداشت تابامراجعه به بخشی ازمنابع اندیشه اسلامی،به استنباط ،توصیف، وتبیین مفهوم خلاقیت ودلالت‌های تربیتی آن بپردازد . روش : روش تحقیق دراین پژوهش« توصیفی تحلیلی )تفسیری(»است. ابتدانگاهی به معناومفهوم خلاقیت شده،وسپس با«توصیف و تحلیل»آن دراندیشه اسلامی، استلزامات تربیتی آن استنباط وارائه گردیده است. یافته‌ها :نتایج تحقیق از فضیلت،اهمیت،وضرورت توجه به خلاقیت رادرزندگی وشبکه پرورش وآموزش حکایت دارد.انسان ازخالق خودجدایی نداشته وهرکنش اوبه نوعی حرکت درتضعیف یاتقویت این اتصال است. خلاقیت،چه درساحت اندیشه وچه درقلمروعمل،امری وجودی است که انسان را،درهرلحظه وبه گونه‌ای خاص،درپیوندطولی وعرضی باکل عناصرهستی نگه می‌دارد.انواع ابزارمعرفتی که دراین فرایند دخالت دارند،دارای تفاوت‌هاومراتبی هستند،ودخالت هرشکل ازمنابع وابزارهای شناختی اثرخاص خودرادر تشکیل وتداوم خلاقیت بجامی‌گذارد.به‌علاوه،ظهور ،اعتبار،واثرگذاری حقیقی خلاقیت منوط به آنست که هماهنگ بااصول وارزش‌های الهی حاکم برگیتی باشد. نتیجه‌گیری :اگر جایگاه خلاقیت رابه خوبی دریابیم،می‌فهمیم که تبیین وتقویت حضور آن درصحنه تربیت مطلوب وزندگی معقول اجتناب‌ناپذیراست.روان‌شناسی،اندیشه اسلامی وهرحوزه علمی ومعرفتی به اشکال مختلف براین نیاز اصرارمی‌ورزند واهمیت آن رادر تعالی وشکوفایی مادی ومعنوی انسان متذکرشده‌اند .
    کلید واژگان
    "خلاقیت"
    "هستی شناسی"
    "معرفت شناسی"
    "ارزش شناسی"
    خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    دکتری تخصصی فلسفة تعلیم و تربیت، از دانشگاه شهید چمران اهواز‏، اهواز،خوزستان
    استاد دانشکده علوم تربیتی وروان شناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز
    استاد بازنشسته دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی‏، از دانشگاه شهید چمران اهواز‏، اهواز، خوزستان ‏‎
    دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی‏، از دانشگاه شهید چمران اهواز‏، اهواز، خوزستان‎

    شاپا
    2228-6640
    URI
    http://journal.bpj.ir/article_533080.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224346

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • الگوی کاربردی پرورش خلاقیّت کودکان از طریق موسیقی توسط معلّمان غیرمتخصّص در مدارس ابتدایی (با اتّکا به تجارب آموزشی و نوآوری های موسیقایی جان کیج ) 

      آخوندی, زهرا؛ افهمی, رضا (باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی, 2018-05-22)
      زمینه: نظر به اهمیّت خلاقیّت در توسعه جهانی و تأکیدبر پرورش آن در سنین کودکی و نقش هنر در شکوفایی آن ازیک سو و ابراز نگرانی ها مبنی بر «بحران خلاقیّت» و فقدان درک آن در مدارس، ازدیگرسو، لزوم ارائۀ راهکارهایی نو و کاربردی ...

    • تحلیل رابطه بین هوش هیجانی ، هوش معنوی دانشجویان و نظریه خلاقیت گیلفورد در فضاهای آموزشی (مورد کاوی: دانشجویان رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه) 

      مقدسی, محمد مهدی؛ علی بیگی, نگین (باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی, 2021-02-19)
      هدف: پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش هیجانی و هوش معنوی در فضاهای آموزشی و مولفه های نظریه خلاقیت گیلفورد(1967) با رویکرد ارتقاء خلاقیت دانشجویان معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه می باشد. روش: این پژوهش از نظر روش ...

    • بررسی محتوای کتاب ریاضی 1 پایه دهم دوره متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد 

      اسکندری, مهتاب؛ رضازاده بهادران, حمیدرضا (باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی, 2018-08-23)
      هدف: هدف اصلی این تحقیق بررسی محتوا کتاب ریاضی (1) پایه دهم دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد است روش تحقیق در این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و کاربردی است. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای کتاب درسی ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب