مطالعه تأثیر آموزش روش کاوشگری بر تفکر انتقادی در درس علوم تجربی
(ندگان)پدیدآور
یارمحمدی واصل, مسیبنوشادی, بهنازمقامی, حمید رضابهرامی, آرشنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: یادگیری تفکر انتقادی به شیوه آموزش مناسب با آن نیازمند است که از طریق آن اندیشه، کاوش، استدلال، قیاس منطقی دانش آموزان تغییر یابد. بنابراین هدف این پژوهش آن است که آیا آموزش روش کاوشگری بر تفکر انتقادی دانش آموزان مؤثر است یا خیر؟ روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر همدان در سال 1393 بود. در این تحقیق از شیوه نمونهگیری در دسترس استفاده شد و تعداد 30 نفر از دانش آموزان به عنوان نمونههای تحقیق انتخاب شد ند و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه کنترل و 15 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. آموزش کاوشگری توسط محقق به مدت 20 جلسه 45 دقیقه ای برای گروه آزمایش ارائه شد، داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین میزان تفکر انتقادی دانشآموزان گروه آزمایش و گروه کنترل در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معنیداری وجود داشت، بنابراین آموزش با روش کاوشگری در درس علوم تجربی بر روی تفکر انتقادی دانش آموزان مؤثر بود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش روش کاوشگری موجب تقویت تفکر انتقادی دانش آموزان در درس علوم تجربی می شود، لذا به معلمان این درس توصیه می شود به نقش آموزش روش کاوشگری جهت تقویت تفکر انتقادی آنان توجه کنند.
کلید واژگان
روش تدریسروش کاوشگری
تفکر انتقادی
علوم تجربی
خلاقیت شناسی روانشناختی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا، گروه روانشناسی، همدان، ایران(نویسندۀ مسئول)کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران




