• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
    • دوره 1, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر خلاقیت دانش‌آموزان دختر سال اول دبیرستان

    (ندگان)پدیدآور
    دستغیب, سیده مریمعلیزاده, حمیدفرخی, نور علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    247.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه: روانشناسان معتقدند که افکار و هیجان‌های منفی موجب می‌شود فکر، عمل و خلاقیت انسآنها محدود شود. حال آنکه تفکرات و هیجان‌های مثبت موجب گسترده‌تر شدن اعمال می‌شود. تفکرات و هیجان‌های مثبت؛ شادی و شادمانی شیوه‌های معمول تفکر، آدمی را به سوی کنجکاوی و آفرینندگی بیشتر سوق می‌دهد. امروزه بسیاری از روانشناسان معتقدند که می‌توان خلاقیت را از طریق تعلیم و تربیت به دیگران آموخت. هدف: پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر خلاقیّت و هر یک از زیر بخش‌های سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری دانش آموزان است. روش: بدین منظور، دو کلاس شامل 34 نفر به صورت تصادفی با روش نمونه گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مقطع سال اول دبیرستان یکی از مدارس  منطقه 5 تهران انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا آزمون خلاقیت عابدی (1374) برای هر دو گروه اجرا و آنگاه مهارت‌های مثبت اندیشی در مدت 10 جلسه به گروه آزمایش، آموزش داده شد. پس از آن دوباره از هر دو گروه، آزمون خلاقیت عابدی گرفته شد. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش  تحلیل واریانس انجام شد. یافته‌ها فرضیه‌های پژوهش مبتنی بر تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی بر خلاقیت و هر یک از زیر بخش‌های سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری دانش آموزان را تأیید کرد. بحث و نتیجه گیری: بر این اساس می‌توان نتیجه گیری کرد که با آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی  می‌توان خلاقیت دانش آموزان را افزایش داد.
    کلید واژگان
    خلاقیت
    مثبت اندیشی
    سیالی
    بسط
    ابتکار
    انعطاف پذیری
    خلاقیت شناسی جامعه شناختی، خلاقیت شناسی اقتصادی ...

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2012-05-21
    1391-03-01
    ناشر
    باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    نویسنده مسئول
    نویسنده
    نویسنده

    شاپا
    2228-6640
    URI
    http://journal.bpj.ir/article_523724.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224280

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب