• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی: نقش میانجی انگیزة پیشرفت

    (ندگان)پدیدآور
    رضایی, علی‌محمدحسینی منش, سیده زینبمکوند حسینی, شاهرخاکبری بلوطبنگان, افضل
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    431.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی - پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده زمینه: خلاقیت یکی از مهم‌ترین عواملی است که با عملکرد تحصیلی رابطه دارد و به معنای وحدت بخشیدن به همه کارهای انسان است. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه خلاقیت هیجانی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی، با میانجی‌گری انگیزه پیشرفت در دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان کوه‌دشت بود. روش: به ‌منظور نیل به هدف پژوهش، 350 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان کوه‌دشت با دامنه سنی 16 تا 19 سال به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس را تکمیل نمودند. داده‌های حاصله با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد. خودکارآمدی هم به‌ صورت مستقیم و هم به ‌صورت غیرمستقیم با میانجی‌گری انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارد؛ علاوه بر آن، خلاقیت هیجانی با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت داشت؛ اما اثر مستقیم و غیرمستقیم آن بر عملکرد تحصیلی معنادار نبود. نتیجه‌گیری: در کل نتایج نشان داد که 43 درصد از واریانس انگیزه پیشرفت توسط متغیرهای خودکارآمدی و خلاقیت هیجانی تبیین می‌شود و 10 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی نیز توسط متغیر خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تبیین شده است.
    کلید واژگان
    خلاقیت هیجانی
    خودکارآمدی
    انگیزه پیشرفت
    عملکرد تحصیلی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-01-21
    1393-11-01
    ناشر
    باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (نویسنده مسئول) rezaei_am@semnan.ac.ir
    کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران z.hossinimanesh@yahoo.com
    دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران shmakvand@yahoo.com
    دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران akbariafzal@ymail.com

    شاپا
    2228-6640
    URI
    http://journal.bpj.ir/article_522471.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224199

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب