نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحبی امین, سکینهfa_IR
dc.contributor.authorربیعی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:39:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:39:03Z
dc.date.available1399-07-09T02:39:03Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:39:03Z
dc.date.issued2015-10-23en_US
dc.date.issued1394-08-01fa_IR
dc.date.submitted2016-02-20en_US
dc.date.submitted1394-12-01fa_IR
dc.identifier.citationمحبی امین, سکینه, ربیعی, مهدی. (1394). نظریة زمینه‌ای تدریس خلاق: رویکردی فرهنگی به تدریس در آموزش عالی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 5(2), 25-53.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6640
dc.identifier.urihttp://journal.bpj.ir/article_520431.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224183
dc.description.abstract<em>زمینه: ما هم اکنون در آستانة عصر شتابندگی تاریخ هستیم. ازاین‌رو، به‌کارگیری روش‌های تدریس خلاق از ضرورت‌های نظام آموزش عالی محسوب می‌شود.</em> <br /><em>هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی فرهنگ تدریس خلاق در آموزش عالی است. </em> <br /><em>روش پژوهش: روش اصلی این پژوهش رویکرد کیفی نظریة زمینه‌ای است. میدان تحقیق دانشکدة پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد است. ابزار اصلی پژوهش حاضر مصاحبة نیمه ساختاریافته است. مشارکت‌کنندگان اصلی این پژوهش هفت نفر از اعضای هیئت علمی هستند. داده‌های گردآوری شده از طریق روش کدگذاری اشتراوس و کوربین تحلیل شد و برای اعتباریابی یافته‏‌ها از معیارهای چهارگانه منسوب به گابا و لینکلن استفاده شد.</em> <br /><em>یافته‏‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که خلاقیت یک هنجار مرسوم در فرهنگ تدریس تلقی نمی‌شود. در این رابطه برخی از عوامل مثل باورهای ذهنی استاد دربار‌ة دانشجو، تدریس، یادگیری، ارزشیابی و ارتباط با دانشجو و همچنین عوامل مربوط به ویژگی‌های دانشجو مثل وابستگی به استاد به ایجاد پدیده‌محوری پژوهش (هنجار نبودن تدریس خلاق) منجر شده است.</em> <br /><em>نتیجه‌گیری: هنجارنبودن تدریس خلاق تحت تأثیر برخی از شرایط نظیر سیاست‌های انگیزشی دانشگاه، سیاست‌های ارزشیابی از تدریس، سیاست‌های آموزش استادان، حجم زیاد فعالیت اعضای هیئت‌علمی، مقررات آموزشی، کمبود امکانات، ویژگی‌های شخصیتی استادان و دانشجویان، ضعف در دانش اعضای هیئت علمی و شیوه‌های تدریس فعلی، هنجارها و ارزش‌های حاکم بر دانشگاه قرار دارد. برای بسترسازیِ تدریس خلاق در آموزش عالی توجه به متغیرهای فرهنگی بسیار تعیین کننده است. </em>fa_IR
dc.format.extent573
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofابتکار و خلاقیت در علوم انسانیfa_IR
dc.subjectفرهنگfa_IR
dc.subjectتدریس خلاقfa_IR
dc.subjectآموزش عالیfa_IR
dc.subjectنظریة زمینه‌ایfa_IR
dc.titleنظریة زمینه‌ای تدریس خلاق: رویکردی فرهنگی به تدریس در آموزش عالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری aminehmohebi@gmail.comfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه مازندران (نویسندة مسئول)mehdivernal7362@gmail.comfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2
dc.citation.spage25
dc.citation.epage53


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد