تحلیل عوامل مؤثر بر توسعة فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسبوکارهای کارآفرینانه (مورد مطالعه کسبوکارهای کوچک و متوسط کشاورزی استان زنجان)
(ندگان)پدیدآور
نیساری, محمدکریمی, آصفاحمدپور داریانی, محمودنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده زمینه: یکی از راهبردهای اصلی به منظور توسعةکسبوکارهای کوچک ومتوسطکارآفرینانه در بخش کشاورزی بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات است. به همین منظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعة فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسبوکارهای کارآفرینانه از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای کارآفرینانه است. روش پژوهش: جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط کشاورزی در استان زنجان بود که با استفاده از فرمول کوکران، 96 نفر نمونة تحقیق بودند و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسبانتخاب شدند. بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کسب و کارهای کارآفرینانه ازتحلیلعاملی اکتشافیو برایبررسی شاخصبرازشنیکوییمدلتحقیقازتحلیلعاملیتأییدیومدلمعادلاتساختاریاستفاده شدهاست. یافتهها: نتایج نشانداد کهعوامل مؤثر بر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات از پنج عامل زیرساختی، حمایتی- پشتیبانی، روانشناختی، آموزشی -مهارتی و فنی- مشاورهای تشکیل میشود که در مجموع، در حدود 39/68 درصد از کل واریانس را تبیین کردند. نتیجهگیری: مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این است که فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش زیربنایی و بنیادی در توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه در بخش کشاورزی دارد.
کلید واژگان
توسعهفناوری اطلاعات و ارتباطات
کارآفرینی
کسب و کارهای کارآفرینانه
کسب و کارهای کوچک و متوسط
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران (نویسندة مسئول)neisari@atu.ac.irاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانkarimi.asef@gmail.com
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهرانahmadpor@ut.ac.ir




