سبک زندگی دینی و مصرف گرایی
(ندگان)پدیدآور
شرف الدین, سید حسیننوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
موضوع «مصرفگرایی» یکی از ویژگیها و ترجیحات سبک زندگی غربی است که تحت تأثیر تحولات ناشی از انقلاب صنعتی بهویژه غلبه نظام سرمایهداری متأخر در چند دهه اخیر به ظهور رسیده است. همچنین مصرفگرایی از رهگذر فرآیند جهانی شدن، ارتباطات گسترده جوامع، اشاعه فرهنگی، رسانههای جهانگستر به رویه نسبتا رایج و شایع جامعه جهانی تبدیل شده است. در تبیین علل و عوامل مؤثر در رواج و نفوذ روزافزون این فرهنگ و نیز پیامدهای فردی و اجتماعی آن تاکنون دیدگاههای مختلفی با رویکردهای روانشناختی، روانکاوی، جامعهشناختی و مطالعات فرهنگی، اقتصادی، ارتباطاتی و الهیاتی عرضه شده است. در این رویکردها، بیش از جنبههای اقتصادی به جنبههای فرهنگی و اجتماعی این پدیده، توجه شده است. این نوشتار درصدد است که با ارجاع ضمنی به دیدگاههای ارائه شده، جایگاه این رفتار را در سبک زندگی غالب و رایج کنونی، از ابعاد مختلف و با رویکرد غالب مطالعات فرهنگی، تحلیل کند و در پایان به صورت گزارهوار و مختصر به خطوط عام الگوی مصرف از دیدگاه اسلام توجه دهد. روش آن در مقام گردآوری اطلاعات اسنادی و در مقام بررسی آنها، تفسیری، تعلیلی و تحلیلی است.
کلید واژگان
مصرفمصرفگرایی
کالا
خرید
نیاز
رفاه
سبک زندگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دکتر محمّدتقی فعّالیmohammadtaghi faali