بررسی مؤلفه «امید» در سبک زندگی دینی و نقش رسانه دیداری تلویزیون در گسترش امیدآفرینی دینی
(ندگان)پدیدآور
شعبانی, محمدجوادصادق نیا, مهرابمیرتبار, سیدمرتضینوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از اصلیترین مؤلفههای سبک زندگی اصیل دینی که بارها در منابع دینی بر اهمیت آن تأکید شده و نبود آن از بزرگترین گناهان تلقی گردیده است، «امیدواری» است. امیدواری دینی، مقولهای شناختی، انگیزشی و عاطفی با بیمی همراه با شوق در دستیابی به اهدافی ممکنالوصول در آینده است و لازمه آن، مثبتاندیشی، باور به اسباب فرامادی و... است که با تلاشی فعالانه، اراده بالا، تحمل و پایداری در رسیدن به اهداف در ذات وجودی انسان شعلهور میشود؛ بنابراین باید آن را از پیششرطهای سبک زندگی اسلامی و از مقولات مهم تعلیم و تربیت اسلامی و نیز از ضروریات تبلیغ دینی در جامعه تلقی نمود. از سوی دیگر، در عصر کنونی که «عصر ارتباطات» نامیده شده، مهمترین ابزار ارتباط، توسعه، ترویج و تبلیغ دینی «رسانههای مدرن» خصوصاً رسانههای دیداری هستند؛ ازاینرو، باید پی برد که راههای تعامل بهتر و حضور اثربخش دینِ امیدآفرین اسلام در رسانه مدرن دیداری کدماند؟ در این نوشتار، ابعاد مختلف ارتباط بین امیدآفرینی دین و رسانه تلویزیون موردبررسی قرار گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش با رویکرد کیفی، علاوه بر مطالعه منابع کتابخانهای و اسنادی، انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با برخی از خبرگان رسانهای به شیوه «تحلیل مضمون از نوع مقایسهای» است. نتایج حاصل از این تحقیق، بیانگر وجود مشکلات فراوان در مسیر تحقق تعامل مطروحه و فاصله بین «وضع موجود» با «وضع مطلوب» است که رفع و حل آن نیازمند برنامهریزی دقیق، خلاقیت و نوآوری، بازمهندسی جدولپخش (کنداکتور)، بهکارگیری مدیران رسانهای آشنا با دینشناسی، بومیسازی رسانه مدرن، تغییر در نگرش، تولید پیام از محتوا و... است.
کلید واژگان
امیدآفرینیرسانه مدرن
امید دینی
رسانه دینی
دین
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دکتر محمّدتقی فعّالیmohammadtaghi faali
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.استادیار گروه ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.
دکتری مطالعات تطبیقی ادیان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.




