دوره 2, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • بررسی معنای دین بر اساس «درآمد» درس‌گفتارهای فلسفة دین هگل 

    مرادخانی, علی؛ سینایی, پریزاد (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2013-03-21)
    هگل نخستین فیلسوفی بود که در درس‌هایش در برلین مباحثی ذیل عنوان فلسفة دین مطرح کرد. دریافت او از دین علاوه‌ بر فهم متعارف، از فهم هم‌عصرانش نیز متفاوت بود. هگل بر خلاف تلقی روزگارش نه دین را از حوزة شناخت بیرون گذاشت و نه ...

  • دو راهکار تولید علم دینی بر مبنای آرای دکتر سروش 

    موحد ابطحی, سید محمدتقی (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2013-03-21)
    دیدگاه‌های مختلفی در موافقت و مخالفت با علم دینی در کشور وجود دارد، و تا به حال تلاش چندانی برای هم‌گرایی این دیدگاه‌ها صورت نگرفته است. هدف پژوهش حاضر این است که بر مبنای آرای دکتر سروش، که در ایران به مخالف علم دینی مشهور ...

  • حل مشکل گناه ذاتی بر مبنای دو اصل «ایمان» و «لطف» در نظام فکری آگوستین 

    محمودکلایه, زهرا؛ اکبریان, رضا؛ سعیدی‌مهر, محمد؛ اکبری, رضا (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2013-03-21)
    یکی از اساسی‌ترین مسائل آگوستین در طول حیات فکری‌اش، یافتن پاسخ این مسئله است که چه چیز وصول بشر به حکمت حقیقی و سعادت را این چنین دشوار و در مواردی غیر ممکن ساخته است. پاسخ وی را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: «گناه». به ...

  • علم و دین از نگاه فرانسیسکو آیالا 

    عبدالهی راد, هاله؛ جاهد, محسن (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2013-03-21)
    پس از انقلاب علمی قرن هفدهم و قدرت‌گرفتن علوم تجربی، رقیبی قدرت‌مند برای ادیان در حل مشکلات بشر، و ارائة تبیینی روشن‌تر از جهان پا به عرصة وجود نهاد. رابطة علم و دین در کانون مباحث فلسفی قرار گرفت و آرای گوناگونی در این ...

  • بررسی تطبیقی آموزة گناه نخستین از نظر اسلام و مسیحیت با تکیه ‌بر آرای علامه طباطبایی و آگوستین 

    خوشدل روحانی, مریم؛ بیگدلی, رقیه (انجمن علمی فلسفه دین ایران, 2013-03-21)
    آموزة گناه نخستین یکی از اصول اعتقادی مسیحیان است؛ بر اساس این آموزه، طبیعت بشری به علت گناه آدم، گناه‌آلود شده است، لذا برای نجات، لازم است عیسی قربانی شود. آگوستین این موضوع را به شکل مفصلی مطرح می‌کند. به نظر او، آدم ...