طراحی یک مدل ریاضی بهمنظور بهبود کیفیت پاسخگویی به تقاضا در مراکز فوریتهای پزشکی در یک زنجیره تأمین بشردوستانه
(ندگان)پدیدآور
صادقی مقدم, محمدرضاقاسمیان صاحبی, ایمننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ایران جزو کشورهایی به شمار میرود که نرخ وقوع فجایع طبیعی بهویژه زلزله در آن بسیار بالا بوده و ازاینرو، مدیریت زنجیره تأمین بشردوستانه قبل، حین و بعد از حادثه از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از اجزای این زنجیره، مراکز فوریتهای پزشکی هستند. مراکز فوریتهای پزشکی با رسیدگی بهموقع به بیماران باعث کاهش مرگومیر و زیانهای جبرانناپذیر ناشی از جراحات و صدمات حوادث میشوند. بنابراین، محل استقرار این مراکز نقش اساسی در کاهش زمان پاسخ به تقاضا دارد و جانمایی این مراکز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نحوه جانمایی صحیح مراکز فوریتهای پزشکی با هدف حداکثر کردن پوشش تقاضا و کاهش زمان امداد و نجات در یک زنجیره تأمین بشردوستانه میباشد. بهمنظور پاسخ به مسئله بهبود کیفیت پاسخگویی به تقاضا در مراکز فوریتهای پزشکی یک مدل ریاضی ارائه شد که با درنظرگرفتن برخی شرایط برای مسئله، اقدام به یافتن بهینهترین تعداد مکانها برای بهبود کیفیت پاسخگویی نموده است. برای حل این مسئله، یک الگوریتم ابتکاری که در آن از دو الگوریتم فرا ابتکاری استفاده شده است، ارائه شد. سپس تعداد 16 سناریو با استفاده از الگوریتم ارائهشده حل شد که با توجه بهدقت پاسخهای به دست آمده و سرعت بالای همگرایی الگوریتم پیشنهادی میتوان از آن در شبکههای بزرگ و پیچیدهای که در آنها رسیدن به جواب دقیق در زمان معقول امکانپذیر نیست، استفاده کرد.
کلید واژگان
زنجیره تأمین بشردوستانهجانمایی
مراکز فوریت پزشکی
شبیهسازی تبرید
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.




