پیشپردازش تصمیمگیری چند شاخصه با استفاده از دادهکاوی (مطالعه موردی: انتخاب لجستیک شخص ثالث در برونسپاری خدمات وارانتی یک شرکت تولیدی تجهیزات الکترونیکی)
(ندگان)پدیدآور
فضلی, صفرجماعتی تفتی, ریحانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سالهای اخیر، خدمات پس از فروش، یکی از مهمترین عوامل مؤثر در رضایت مشتریان بوده است. ارائه خدمات پس از فروش و وارانتی هزینههای زیادی را به تولیدکننده تحمیل میکند. ازاینرو اعمال سیاستهای مناسب در این خصوص، از هزینههای بیمورد جلوگیری مینماید. امروزه یکی از سیاستهای رایج وارانتی، برونسپاری وارانتی است که به آن «وارانتی شخص ثالث» میگویند. در برونسپاری وارانتی، با مسئله مهم انتخاب بهترین پیمانکار از بین شرکتهای لجستیک شخص ثالث روبرو هستیم. در این مقاله رویکرد تصمیمگیری چندشاخصه با بهکاربردن دادهکاوی، برای انتخاب شرکتهای وارانتی شخص ثالث، توسعه یافته است. این روش ترکیبی، شامل خوشهبندی بهعنوان ابزار دادهکاوی و روش سوارا و ویکور بهعنوان فنون تصمیمگیری چندشاخصه است؛ بهاینترتیب که شرکتهای وارانتی شخص ثالث، پس از شناسایی معیارهای مهم برای برونسپاری وارانتی ازنظر تولیدکننده، با ابزارهای دادهکاوی خوشهبندی میشوند. سپس خوشههای بهدستآمده با استفاده از روش ویکور رتبهبندی و بهترین خوشه انتخاب میگردد. برای تعیین وزن معیارهای تصمیم در روش ویکور، از روش سوارا استفاده شده است. روش پیشنهادی، در یک شرکت تولیدکننده تجهیزات الکترونیکی مورداستفاده قرارگرفته است. بهکارگیری دادهکاوی قبل از اجرای تصمیمگیری، اطلاعات باارزش پنهان در دادههای تاریخی شرکت را آشکار ساخته و تصمیمگیری را بهبود بخشیده است.
کلید واژگان
وارانتی شخص ثالثداده کاوی
تصمیم گیری چند شاخصه (MADM)
روش SWARA
روش ویکور
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
انجمن علمی مدیریت صنعتی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایراندانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران




