الگوهای زمانی نقدشوندگی در بورس اوراق بهادار تهران
(ندگان)پدیدآور
سلطان زالی, مسعودبدری, احمدعربمازار, محمد
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی الگوهای زمانی نقدشوندگی در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. در این تحقیق با استفاده از حدود 6 میلیون داده مربوط به 33 شرکت عضو شاخص 30 شرکت بزرگ، دفتر سفارشات بازسازی شده و آزمونها بر مبنای حدود 1.8 میلیون دادهی دقیقهای انجام گردیده است. نتایج نشان میدهد روند شکاف عرضه و تقاضا در میان روز L شکل و در روزهای هفته نسبتاً مطابق الگوی U شکل میباشد. عمق بازار در میان روز دارای روند صعودی و در روزهای هفته دارای الگوی U شکل میباشد. در مورد ارتفاع بازار الگوی مشخص و معنیداری مشاهده نشد. در مجموع میتوان گفت نقدشوندگی در ساعات اولیه بازار در کمترین حد خود بوده و در انتهای بازار به بالاترین حد میرسد. این نتیجه را میتوان به توجه همزمان معاملهگران سفارش محدود به عنوان تأمینکنندگان نقدشوندگی به دو بعد قیمتی و مقداری نقدشوندگی نسبت داد. این رفتار را میتوان با تأثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر بازار تفسیر نمود.
کلید واژگان
الگوهای روزانهالگوهای میانروز
شکاف عرضه و تقاضا
عمق
نقدشوندگی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
سازمان بورس و اوراق بهادارسازمان پدید آورنده
بورس کالای ایران، معاون عملیات و نظارت، دانشجوی دکتری مدیریت مالیدانشگاه شهید بهشتی، دانشیار، دکتری حسابداری
مرکز تحقیقات نوین، مدیر توسعه، دکترای حقوق



