بررسی اثر پارامترهای سیستم تعلیق در پایداری غلتشی خودرو SUV
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, رضابادله, شیدهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بیشغلتی یکی از خطرناکترین حالات از انواع تصادفات است. هدف از این پژوهش، بررسی چگونگی تأثیر پارامترهای سیستم تعلیق بر حد پایداری غلتشی خودرو اس یو وی خودروی اسپرت ورزشی( در شرایط بروز بیشغلتی است. برای این منظور، ضمن بررسی معادلات بیشغلتی شبهایستایی خودرو در حالت صلب و بههمراه سیستم تعلیق، شاخص پایداری دینامیکی مشخص شد. سپس مدلی کامل با ۱۰۵ درجه آزادی در محیط ADAMS با استفاده از اطلاعات خودرو ۳۲۰ML بهعنوان خودرو مرجع، توسعه داده شده است. برای اطمینان از رفتار مدل توسعه دادهشده در محیط مجازی، سعی شد تا از طریق شبیهسازی، رفتار مدل مجازی در مانورهای استاندارد با نتایج آزمایش واقعی خودرو مرجع، صحهگذاری شود. سپس با استفاده از تغییر پارامترهای سیستم تعلیقِ مدلِ صحهگذاری شده با رفتار دینامیکی قابل قبول، مقدار و نحوهی اثر آن پارامترها در شرایط بحرانی بروز بیش غلتی در دو مانور قلابماهی و آزمایشـل ارائه شده است. در پایان، بهمنظور بررسی رفتار بیشغلتی، حدود پایداری استاتیکی و دینامیکی خودرو بررسی شده تا بهکمک این نتایج، مراحل طراحی و توسعهی خودرو با کمترین هزینه و زمان، بهمنظور دستیابی به خودرویی ایمنتر در مواجهه با شرایط بیشغلتی انجام گیرد.
کلید واژگان
خودرو اس یو ویبیشغلتی
سیستم تعلیق
پایداری استاتیکی و دینامیکی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-07-231389-05-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی مکانیک - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیدانشکده مهندسی مکانیک - دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
شاپا
2676-47252676-4733




