پیش بینی اثر سرعت های برشی و پیشروی بر تنش های پسماند در شافت های تراش کاری شده از جنس فولاد AISI 1045 با استفاده از شبکه ی عصبی مصنوعی
(ندگان)پدیدآور
فدائی, عباسسوری, میثمنوع مدرک
Textیادداشت فنی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش اثر سرعت برشی و پیشروی بر تنشهای پسماند در شافتهای تراشکاری شده از جنس فولاد AISI 1045 بررسی شده است. برای تعیین توزیع تنش پسماند از روش پراش اشعهی ایکس و تکنیک الکتروپولیش استفاده شد. همچنین شبیهسازی فرایند تراشکاری و بررسی تأثیر تغییرات سرعت برشی و پیشروی با استفاده از نرمافزار دیفرم انجام گرفت. نتایج حاصل از شبیهسازی با آزمونهای تجربی اعتبارسنجی شد. سپس با استفاده از دادههای حاصل از تحلیلهای اجزای محدود، از شبکهی عصبی مصنوعی برای تخمین تنشهای پسماند استفاده شد. در همهی سرعتهای پیشروی، افزایش سرعت برشی به تنش پسماند افزوده میشود. افزایش سرعت پیشروی تا $rm{0/2,mm/rev}$ باعث افزایش تنش پسماند شده و از این مقدار به بعد افزایش چشمگیری مشاهده نشد، که این امر در سرعت های برشی بالاتر بیشتر مشهود است.
کلید واژگان
تنش پسماندتراشکاری
روش اجزای محدود
شبکهی عصبی مصنوعی
ساخت و تولید
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه صنعتی شریفSharif University of Technology
سازمان پدید آورنده
دانشکده ی مهندسی مکانیک -دانشگاه بوعلی سینادانشکده ی مهندسی مکانیک - دانشگاه بوعلی سینا
شاپا
2676-47252676-4733




