• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک
    • 32.3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک
    • 32.3, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شبیه‌سازی حرکات طولی شناور کاتاماران پروازی در امواج نامنظم

    (ندگان)پدیدآور
    سیف, محمد سعیدنجفی, امین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    شناخت پویایی و رفتار شناورهای تندرو، ناپایداری دینامیکی طولی شناور در آب آرام و رفتار آن در امواج حائز اهمیت فراوان است. از آنجا که حرکت و شتاب‌های زیاد در شناورها به‌خصوص در شناورهای تندرو بر عملکرد شناور، خدمه، مسافرین و تجهیزات تأثیر منفی دارد، برآورد و تخمین این حرکات بخش مهمی از مرحله‌ی طراحی شناور است. در این راستا، مطالعات بسیاری به‌صورت تجربی و عددی در زمینه‌ی حرکت این‌گونه شناورها در امواج منظم صورت پذیرفته است. اما به‌دلیل پیچیدگی رفتاری شناورهای تندرو و همچنین غیرخطی بودن معادله‌ی حرکت نسبت به زمان، حل عددی معادلات حرکت برای مدل‌سازی شناور در امواج نامنظم بسیار پیچیده و زمان‌بر می‌شود. لذا، محققین برای مطالعات خود، بیشتر به انجام آزمون تجربی اکتفا می‌کنند. با توجه به محدود بودن آزمایشگاه‌های دریایی مجهز به موج‌ساز نامنظم و همچنین هزینه‌بر بودن آزمون در آب‌های آزاد با شناور واقعی، دست‌یابی به روابط تحلیلی برآورد و تخمین حرکات شناور در امواج نامنظم اهمیت پیدا می‌کند. هدف از انجام این مطالعه، ارائه‌ی روشی تحلیلی بر پایه‌ی فرضیات اولیه برای دست‌یابی به پاسخ شناورهای پروازی تحت تحریک امواج نامنظم دریاست. در این تحقیق مدلی تحلیلی و با هزینه‌ی محاسباتی پایین ــٓمبتنی بر مطالعات تحلیلی و عددی در نظر گرفته شده در طول این تحقیق و سایر نتایج موجودٓــ برای حرکات طولی شناور کاتاماران تندرو ارائه خواهد شد. در روش ارائه شده از اصل جمع آثار در نیروها استفاده شده است و باید در آن، ضرایب هیدرودینامیکی شناور نسبت به فرکانس حرکات ثابت باشد. بدین‌منظور ضرایب در فرکانس‌های حرکات به‌صورت عددی بررسی شده است. بررسی ضرایب هیدرودینامیکی در فرکانس‌های برخورد مختلف نشان داد که با افزایش فرکانس برخورد ضرایب ثابت می‌شود؛ همچنین روش مورد استفاده در این تحقیق در طول موج‌های زیاد نسبت به طول شناور دارای جواب‌های قابل قبولی است.
    کلید واژگان
    ضرایب هیدرودینامیکی
    موج نامنظم
    روش سویتسکی
    دینامیک سیالات محاسباتی
    حرکات طولی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی شریف
    Sharif University of Technology
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه صنعتی شریف
    دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه صنعتی شریف

    شاپا
    2676-4725
    2676-4733
    URI
    http://sjme.journals.sharif.edu/article_6328.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/221110

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب