اثربخشی آموزش رفتاری مادران بر میزان پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال سلوک
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, راضیهگودرزی, محمد علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش رفتاری به مادران بر کاهش علایم پرخاشگری فرزندان مبتلا به اختلال سلوک بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. از اینرو، تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان دارای این اختلال تشخیص داده شده بودند به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل چک لیست رفتاری کودکان بود. آموزش روشهای اصلاح رفتار در قالب 10 جلسه نود دقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان دو گروه پرسشنامه مذکور را به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تحلیل نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش پرخاشگری گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود (05/0p). نتیجه گیری: به طور کلی، یافته ها نشان داد که آموزش روشهای اصلاح رفتار به مادران، مشکلات پرخاشگری فرزندان را کاهش میدهد.
کلید واژگان
آموزش رفتاری والدیناختلال سلوک
پرخاشگری
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شیرازاستاد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز




