نقش راهبردهای حل تعارض و تفکر انتقادی در پیشبینی بهداشت روانی دوران بلوغ دانش آموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
ترخان, مرتضیفهیمی, نازنیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش تعیین رابطه بین تفکر انتقادی و راهبردهای حل تعارض با بهداشت روانی دوران بلوغ دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهرستان تنکابن بوده که از بین آنها 150 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب، پرسشنامه حل تعارض(CRQ)، چک لیست بهداشت روانی(MHC) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری با روش گام به گام مورد پردازش قرار گرفت. یافته ها: ضریب تعیین محاسبه شده (R2) نشان داد، هر یک از راهبردهای حل تعارض تبیین کننده بخشی از بهداشت روانی دوران بلوغ بودند. به طوری که راهبرد تعارض امری طبیعی است 36/14 درصد، ارائه راه حلهایی برای سود متقابل 68/8 درصد، ایجاد توافقهایی مبتنی بر سود متقابل 22/6 درصد، توجه به نیازها به جای خواستهها 07/5 درصد، شفافسازی دریافت و برداشتها 12/3 درصد، بسط و ارائه کارهای شدنی و هدفگذاری گام به گام تا عمل 87/2 درصد، تمرکز بر آینده با یادگیری از گذشته 45/2 درصد، ملاحظهکاری و مراعات بسیار زیاد 85/1 درصد، فضا و موقعیت 62/1 درصد، ایجاد رابطه مثبت و قدرتمند50/1 درصد، تفکر انتقادی 12/5 درصد و جمعاً به میزان 86/52 درصد از واریانس مشترک بهداشت روانی دانش آموزان را تبیین نمودهاند. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش در همگرایی با یافتههای کاوشهای مشابه نشان داد، به کارگیری درست از راهبردهای حل تعارض و تفکر انتقادی در تأمین بهداشت روانی دوران بلوغ دانش آموزان دختر نقش اساسی و تعیین کنندهای دارد.
کلید واژگان
راهبردهای حل تعارضبهداشت روانی دوران بلوغ
تفکر انتقادی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانکارشناسی ارشد روان شناسی عمومی




