بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شعر و قصه گویی بـر بهبود نگرش کودکان عادی نسبت به کودکان ناشنوا و نابینا
(ندگان)پدیدآور
کلهری, فریدهکریمی, کیومرثنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر شعر و قصه گویی بـر بهبود نگرش کودکان عادی نسبت به کودکان ناشنوا و نابینا بود. روش: روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود.. جامعه آماری پژوهش حاضر را کودکان دخترعادی سنین 7-12 سال، درکتابخانه های فراگیر استان تهران در تابستان 1393تشکیل دادن،. سپس 50 دانش آموز دختر از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل (هر گروه 25 نفر)قرار داده شدند. جمع آوری داده ها از طریق مقیاس چیداک-مک مستر برای سنجش نگرش کودکان نسبت به کودکان معلول روزنبام ، آرامـسـترانگ ، کیـنگ (1988) (CATCH) بود. پس از پیش آزمون 13 جلسه آموزش مبتنی بر شعر و قصه گویی توسط مربیان مجرب برای گروه آزمایش برگزار شد. بعد از پایان جلسات آموزشی گروه آزمایش پس آزمون در مورد هر دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. داده های پژوهش توسط آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان دادکه تفاوت معناداری در نمره های نگرش کودکان عادی نسبت به کودکان نابینا و ناشنوا در گروه با آموزش مبتنی بر شعر و قصه گویی در مقایسه با گروه کنترل که این آموزش را ندیده اند، وجود دارد(05/0≥P). نتیجه گیری: یافته های این پژوهش تلویحات کاربردی در مورد تجدید نظر در مورد برنامه های آموزشی سازمان های مرتبط از جمله سازمان آموزش و پرورش و کانون پرورش کودکان و نوجوانان جهت تغییر نگرش کودکان در حوزه های مختلف عاطفی، شناختی و اجتماعی توسط آموزش مبتنی بر شعر و قصه گویی جهت ایجاد انگیزه بیشتر در کودکان جهت ارتباط با کودکان معلول را مطرح می نماید.
کلید واژگان
آموزش مبتنی بر شعر و قصه گوییکودکان ناشنوا
کودکان نابینا
نگرش نسبت به کودکان معلول
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهرسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایرانگروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
شاپا
2538-2799Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
شناسایی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشد: همبستگی مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان (M-ABC) با سیاهه اختلال هماهنگی رشد در کودکان 6 و 7 ساله
بادامی, رخساره؛ بادامی, رخساره (دانشگاه شهید بهشتی, 2020-05-21)هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین همبستگی بین مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان با سیاهه اختلال هماهنگی رشد برای والدین در کودکان شش و هفت سالة شهر اصفهان بود. نمونة آماری این پژوهش را 243 کودک دختر و پسر 6 و 7 ساله ...
-
کارکردهای اجرایی در کودکان اتیسم: مقایسه توانایی طرح ریزی در کودکان اتیسم و کودکان طبیعی 6 تا 12 سال
پرویزی, فاطمه؛ لاجوردی, لاله؛ علیزاده زارع, مهدی؛ عشایری, حسن (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences, 2016-03-20)مقدمه و اهداف پژوهش حاضر توانایی طرحریزی (planning ) را بررسی میکند که از جمله مهمترین کارکردهای اجرایی در انجام تکالیف روزمره و نیز یادگیری در زمینه ی کنش های رفتاری و حرکتی است. این توانمندی اجرایی نوعی مهارت شناختی است ...
-
مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی رفتار با کودکان طلاق ویژه مادر و برنامه مداخله ویژه کودکان طلاق بر تاب آوری کودکان طلاق
بازرگان, مائده؛ دهقانی چم پیری, اکرم؛ رئیسی, زهره (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2021-12-22)بهبود ظرفیتهای کودکان برای مقابله کارآمد با پیامدهای طلاق مورد نظر است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی رفتار با کودکان طلاق ویژه مادر و برنامه مداخله ویژه کودکان طلاق بر تابآوری کودکان طلاق انجام شد. روش ...




