بررسی رابطه مهارتهای زندگی با توانمندسازی زنان (مورد مطالعه : استادان خانم دانشگاه)
(ندگان)پدیدآور
کریمی, شیماوثوقی, منصورآقاجانی مرسا, حسینحضرتی صومعه, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده توانمندسازی زنان و نقش بسیار مهم و تعیینکننده آن در توسعه پایدار از جمله موضوعات مورد توجّهی است که امروزه به لحاظ نظری و کاربردی به آن پرداخته میشود. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه ابعاد مهارتهای زندگی با توانمندسازی زنان میباشد. مهارتهای زندگی دارای ابعاد مختلف شامل مهارت مقابله با استرسها، مهارت حلّ مسأله، مهارت تفکّر خلّاق، مهارت تفکّر نقّادانه، مهارت برقراری رابطه مؤثّر با دیگران، مهارت برقراری روابط بین فردی سازگارانه، مهارت خودآگاهی و مهارت همدلی با دیگران میباشد. چارچوب نظری تحقیق بر اساس نظریه ساختاریابی گیدنز، نظریه نیازهای اساسی مازلو، نظریات توانمندسازی و نظریات مهارتهای زندگی شکل گرفته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و طرح تحقیق از نوع مقطعی بوده است و جامعه آماری شامل استادان خانم دانشگاههای دولتی شهر تهران میباشد و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران168 نفر محاسبه شده است. نمونهگیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مهارتهای زندگی با توانمندسازی زنان به صورت کلّی رابطه داشته است. نتایج حاکی از آن است که بین ابعاد مختلف مهارتهای زندگی و توانمندسازی زنان روابط معنیداری وجود دارد؛ بدین معنی که با افزایش هر کدام از این ابعاد، میزان توانمندی زنان افزایش مییابد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: توانمندسازیتوسعه پایدار
مهارتهای زندگی
همدلی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری جامعهشناسی گرایش مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ،تهران،ایران.استاد جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران. نویسنده مسئول.Vosooghi_mn@yahoo.com
دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی، تهران، ایران.
استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران مرکزی، تهران، ایران.
شاپا
1735-5516...اقدام




