شناسایی عوامل موثر بر رشد اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از نظر صاحب نظران به منظور ارائه مدل مناسب
(ندگان)پدیدآور
امینی, زهراحنیفی, فریباایمانی, محمدنقینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بررشد اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران از نظر صاحبنظران به منظور ارائه مدل مناسب انجام شد. روش تحقیق به لحاظ هدف توسعه ای و از نظرنوع داده ها جزء تحقیقات آمیخته اکتشافی متوالی می باشد که هم کیفی و هم کمی است که به روش داده بنیاد انجام شد و از حیث روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل تعدادی از متخصصان و در بخش کمی شامل کلیه معلمان زن و مرد مدارس ابتدایی دولتی مناطق 19 گانه شهر تهران که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به خدمت بودند، که تعداد آنها 23593 نفر بود. در بخش کیفی 12 نفر به روش هدفمند گلوله برفی و در بخش کمی تعداد 377 نفر به روش خوشه ای و تصادفی انتخاب شدند. نتایج نشان داد؛ در مدل تدوین شده از میان 88 شاخص، 6 بعد اصلی و 20 مولفه فرعی قابل شناسایی است که عبارتنداز: محیط زندگی و نحوه تربیت شامل (نقش محیط خانواده در رشد اخلاقی، نقش محیط آموزشی در رشد اخلاقی) استفاده از استدلال های اخلاقی شامل (استدلال های شناختی، استدلال های عاطفی) فضای حمایتی شامل (برخورداری خانواده و مربیان از دانش علمی، استفاده از مشوق ها) آسیب های روانی، اجتماعی و آموزشی شامل (آسیب های ناشی از ویژگی های شخصیتی و روانی، آسیب های ناشی از استفاده ناصحیح از رسانه ها) ایجاد شناخت شامل (مسئولیت پذیری، الگوپذیری) فضایل اخلاقی شامل (کرامت انسانی) است. در ضمن مدل تدوین شده دارای ساختار مناسبی است.
کلید واژگان
رشد اخلاقیدانش آموزان
محیط زندگی و نحوه تربیت
استدلال اخلاقی
فضایل اخلاقی
تاریخ نشر
2020-07-221399-05-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی،رودهن، ایران.عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




