• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی عوامل خانوادگی در بروز ناهنجاری‌های عاطفی دانش‌آموزان از دیدگاه والدین: یک مطالعه ی پدیدارشناسی

    (ندگان)پدیدآور
    حسنوندی, صبامنادی, مرتضیاخوان تفتی, مهناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    910.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این مطالعه شناسایی عوامل خانوادگی در بروز ناهنجاری‎های عاطفی دانش‌آموزان از دیدگاه والدین دارای فرزندان با و بدون ناهنجاری‌های عاطفی بود. این مطالعه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. در همین راستا،20 زوج (10 زوج دارای فرزندان با ناهنجاری و 10 زوج دارای فرزندان بدون ناهنجاری) به روش نمونه‌گیری تغییرات بیشینه انتخاب و از طریق مصاحبه‌ی نیمه ‌ساختاریافته بررسی شدند. ناهنجاری‌های دانش‌آموزان در دامنه اختلالات عاطفی مانند افسردگی اساسی، افسردگی دیس‌تایمی، اختلال دوقطبی، فوبی و اضطراب فراگیر قرار داشت. اطلاعات با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. نتایج تحلیل محتوا به شناسایی 7 تم منتهی شد. این موضوع‌ها شامل "از هم گسیختگی خانوادگی"، " عدم تمایزیافتگی عاطفی والدین و فرزندان"، "نظام عاطفی مغشوش خانواده"، "در هم آمیختگی وظایف"، "کنترل شدید"، " یارگیری والدین برای حفظ موجودیت خود" و" استفاده ابزاری از فرزندان" بود. بر اساس نتایج به دست آمده، شیوه‌های پرورشی-رفتاری والدین می‌توانند زمینه ناهنجاری‌های عاطفی را در فرزندان فراهم کنند یا به تشدید آن کمک نمایند.
    کلید واژگان
    شیوه‌های پرورشی
    فرزند پروری
    پدیدار شناسی
    ناهنجاری‌های عاطفی
    دانش‌آموزان

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-12-22
    1396-10-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
    عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
    عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_81487.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220446

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب