شناسایی عوامل خانوادگی در بروز ناهنجاریهای عاطفی دانشآموزان از دیدگاه والدین: یک مطالعه ی پدیدارشناسی
(ندگان)پدیدآور
حسنوندی, صبامنادی, مرتضیاخوان تفتی, مهنازنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مطالعه شناسایی عوامل خانوادگی در بروز ناهنجاریهای عاطفی دانشآموزان از دیدگاه والدین دارای فرزندان با و بدون ناهنجاریهای عاطفی بود. این مطالعه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. در همین راستا،20 زوج (10 زوج دارای فرزندان با ناهنجاری و 10 زوج دارای فرزندان بدون ناهنجاری) به روش نمونهگیری تغییرات بیشینه انتخاب و از طریق مصاحبهی نیمه ساختاریافته بررسی شدند. ناهنجاریهای دانشآموزان در دامنه اختلالات عاطفی مانند افسردگی اساسی، افسردگی دیستایمی، اختلال دوقطبی، فوبی و اضطراب فراگیر قرار داشت. اطلاعات با روش تحلیل محتوا تحلیل شدند. نتایج تحلیل محتوا به شناسایی 7 تم منتهی شد. این موضوعها شامل "از هم گسیختگی خانوادگی"، " عدم تمایزیافتگی عاطفی والدین و فرزندان"، "نظام عاطفی مغشوش خانواده"، "در هم آمیختگی وظایف"، "کنترل شدید"، " یارگیری والدین برای حفظ موجودیت خود" و" استفاده ابزاری از فرزندان" بود. بر اساس نتایج به دست آمده، شیوههای پرورشی-رفتاری والدین میتوانند زمینه ناهنجاریهای عاطفی را در فرزندان فراهم کنند یا به تشدید آن کمک نمایند.
کلید واژگان
شیوههای پرورشیفرزند پروری
پدیدار شناسی
ناهنجاریهای عاطفی
دانشآموزان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
عضو هیأت علمی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




