• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نگرش دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دربارة نحوة آموزش و به کارگیری مهارت های ارتباط با بیمار

    (ندگان)پدیدآور
    باقرزاده, راضیهواحدپرست, حکیمهکمالی, فرحنازغریبی, طیبهدهقانی, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    620.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به کارگیری مهارت‌های ارتباط با بیمار جزء اساسی مراقبت پرستاری است. بررسی جنبه‌های مختلف آموزش و به کارگیری این مهارت‌ها حائز اهمیت است. مطالعه به روش مقطعی در سال 1390-1389 با هدف بررسی نگرش دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دربارة نحوة آموزش و به کارگیری مهارت‌های ارتباط با بیمار انجام گردیده است. شرکت‌کنندگان در پژوهش را 150 دانشجوی پیراپزشکی تشکیل می‌دادند. نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسش‌نامه بود که با استفاده از متون در دسترس ساخته شدند. جهت تعیین روایی، از نظر متخصصان در این حیطه استفاده گردید و پایایی با انجام مطالعة پیلوت و تعیین ضریب آلفای کرونباخ (نمرة آلفاء 80/0 تا 95/0 برای حیطه‌های مختلف) تأیید شد. اطلاعات به دست آمده، توسط آزمون-های آماری توصیفی و تحلیلی، آنالیز گردید. یافته های پژوهش نشان داد که تنها 5/18% دانشجویان، کیفیت آموزش مهارت های ارتباط با بیمار را در حد مطلوب ارزیابی نمودند. بیشترین روش فراگیری انواع مهارت های ارتباط با بیمار، آموزش از طریق تئوری در خلال دروس دیگر و مشاهده رفتار مربی با بیمار بود. درصد استفاده مطلوب از مهارت های ارتباطی، 4/41% تا 9/57% برای حیطه های مختلف بود. با توجه نتایج، میزان خوب بودن آموزش و به کارگیری مطلوب مهارت های ارتباطی کم می باشد، بازبینی برنامه های آموزشی و ارتقای روش های آموزشی در زمینة مهارت های ارتباط با بیمار می تواند در بهینه سازی کاربرد این مهارت ها مؤثر باشد.
    کلید واژگان
    مهارت های ارتباطی
    دانشجویان پیراپزشکی
    آموزش

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-10-22
    1395-08-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    دکترای بهداشت باروری، عضو هیأت علمی، گروه مامایی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
    عضو هیأت علمی، گروه پرستاری، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
    دانشجوی دکترای آموزش پزشکی، عضو هیأت علمی، گروه مامایی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
    عضو هیأت علمی، گروه مامایی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.
    دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی، عضو هیأت علمی، گروه کتابداری پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران.

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_79807.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220384

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب