• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 7, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    دستیابی به حداقل های ضروری یادگیری در واحد بارداری زایمان و موانع اجرای آن از دیدگاه دانشجویان مامایی دانشکدة پرستاری و مامایی اهواز

    (ندگان)پدیدآور
    موسوی, پروانهسیمین منتظری, سیمینعظیمی, نسرینپورقیومی, سعید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    571.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دانشجویان رشتة مامایی لازم است در پایان دورة تحصیل، از حداقل توانمندی برای ارائة خدمات حرفه ای برخوردار باشند. هدف از این پژوهش، تعیین میزان دستیابی دانشجویان مامایی به حداقل های یادگیری در واحد بارداری و زایمان و موانع اجرای آن می باشد. در این مطالعة توصیفی، کلیة دانشجویان ترم آخر کارشناسی مامایی در سال های 90- 89 به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامة مربوط به حداقل های یادگیری در واحدهای کارآموزی-کارورزی بارداری و زایمان بود. داده ها با نرم‌افزار 12spss به صورت توزیع فراوانی و بررسی کلی با مقیاس مطلوب، نسبتاً مطلوب و نامطلوب تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد، میزان دستیابی به حداقل های یادگیری در واحد بارداری و زایمان در 61.11 درصد نامطلوب و 33.33 درصد مطلوب ذکر گردید. در این مطالعه، فقط 30 درصد دانشجویان توانسته بودند تعداد زایمان را مطابق حداقل های یادگیری انجام دهند. مهم ترین موانع اجرای یادگیری به ترتیب اهمیت: انجام کار توسط اینترن و رزیدنت، انتخاب محیط بالینی نامناسب، تعداد کم بیماران، مهارت و تجربة کم مربی تعداد زیاد دانشجویان ذکر گردید در برخی موارد دانشجویان موفق به انجام حداقل های یادگیری نشده و یا تجربة آنها در کسب مهارت ضعیف بوده است که به طبع آن آموزش ناکافی در این زمینه اثرات نامطلوبی را بر کیفیت آموزش و در نهایت سلامت مادران به دنبال خواهد داشت و لذا لازم است که حداقل های آموزشی بازنگری و با توجه به ماهیت کسب هر مهارت بالینی و موارد پیشنهادی مجدداً تعریف و منطبق با نیاز فراگیران تنظیم شوند. همچنین به دلیل محدودیت تعداد بیمار و فضای آموزشی بیمارستان‌ها، پیشنهاد می‌شود که از مانکن، مولاژ، و لوح فشرده، بیمارستان‌های غیر آموزشی در امر آموزش دانشجویان و دوره‌های بازآموزی برای ارتقای مهارت‌های مربی به کار گرفته شود.
    کلید واژگان
    حداقل های یادگیری
    موانع اجرایی
    اهداف آموزش

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2016-10-22
    1395-08-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
    عضو هیأت علمی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
    عضو هیأت علمی، دانشکدة پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
    دبیر، آموزش و پرورش ناحیة 3 اهواز، اهواز، ایران.

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_79803.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220378

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب