• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و مقایسه ی میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشکی و دانشجویان رشته های فنی-مهندسی

    (ندگان)پدیدآور
    سام, شیمارفیعی, فروزانناظری, مسعودسام, عباسرفیعی, فروزانشهروان, آرش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    577.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مطالعه به منظور بررسی و مقایسه ی میزان استرس، افسردگی و هوش هیجانی در دانشجویان رشته های علوم پزشکی و دانشجویان رشته های فنی- مهندسی انجام شد. این مطالعه ی مقطعی بر روی 383 نفر از دانشجویان سال های اول تا سوم رشته های پزشکی، دندان پزشکی، پرستاری، مهندسی کامپیوتر، الکترونیک و مواد که به صورت تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده بودند (از هر رشته 60 نفر)، انجام شد. جهت سنجش از پرسش نامه های هوش هیجانی شوته (33SSEIT-) ، استرس کسب شده (10PSS-) و افسردگی بک (21BDI-) استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون های معنادار بودن ضریب همبستگی پیرسون، مجذور کای و t گروه های مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میانگین نمره ی هوش هیجانی در کل جمعیت مورد مطالعه 4/13±4/121، میانگین نمره ی استرس تجربه شده 8/6±5/17، و میانگین نمره ی افسردگی آزمون بک 7/8±28/10 به دست آمد. همبستگی منفی و معنادار بین هوش هیجانی و استرس (417/0=r، 01/0=P) و هوش هیجانی و افسردگی (372/0r=، 01/0=P) مشاهده شد. بین دانشجویان رشته های مختلف از لحاظ هوش هیجانی، استرس و افسردگی اختلاف معناداری مشاهده نشد (05/0P>). همچنین رابطه‌ی بین سن، جنس، وضعیت تأهل و سطح تحصیلات با هوش هیجانی، استرس و افسردگی نیز معنادار نبود (05/0P>). می توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی در کاهش استرس و افسردگی دانشجویان مؤثر است و تفاوتی در این مؤلفه ها بین دانشجویان علوم پزشکی و فنی- مهندسی وجود ندارد.
    کلید واژگان
    هوش هیجانی
    استرس
    افسردگی
    دانشجویان علوم پزشکی
    دانشجویان فنی-مهندسی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-10-23
    1394-08-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_79749.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220359

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب