بررسی رابطه ی مدیریت دانش و عملکرد سازمانی (مطالعه ی موردی: بیمارستان شهید صدوقی یزد)
(ندگان)پدیدآور
یونسی فر, سید محمدمحقر, علییونسی فر, عزیزنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه دانش به عنوان دارایی رقابتی کلیدی و ارزشمندی شناخته شده که مبنای رشد پایدار و رمز حفظ مزیت رقابتی ماندگار یک سازمان به شمار می رود. مدیریت دانش می تواند برای سازمان خلق ارزش کرده و عملکرد سازمانی را بهبود بخشد. حاضر به منظور بررسی رابطه ی مدیریت دانش و عملکرد سازمانی بیمارستان شهید صدوقی یزد انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. نمونه ی این پژوهش، 291 نفر از کارکنان که به صورت تصادفیِ طبقهبندی شده (سهمیهای) انتخاب شدهاند. اطلاعات لازم برای آزمودن فرضیهها از طریق دو پرسشنامه بستۀ عملکرد سازمانی و پرسشنامه ی محقق ساخته مدیریت دانش که دارای چهار بعد: ایجاد دانش، ثبت دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش به دست آمده است. ضرایب پایایی این آزمونها با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد، که مقدار ضریب پایایی مدیریت دانش و عملکرد سازمانی 84/0 و 86/0به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل و بررسی دادههای گردآوری شده، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. حاصل پژوهش آن بود که با توجه به ضریب همبستگی مثبت و معنادار، بین مدیریت دانش و عملکرد سازمانی رابطه وجود دارد. همچنین بین چهار بعد مدیریت دانش (ایجاد دانش، ثبت دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش) و عملکرد سازمانی رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
کلید واژگان
مدیریت دانشعملکرد سازمانی
ایجاد دانش
ثبت دانش
انتشار دانش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
شاپا
2251-65062345-2757




