• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی محتوای آموزشی طرح درس اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

    (ندگان)پدیدآور
    حکم ابادی, رجبعلیصادقی, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    483.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    طرح درس یکی از عوامل مؤثر و کلیدی در فرایند یاددهی- یادگیری است. در حقیقت طرح درس زیربنای اصلی ساختار آموزشی و قلب آموزش است. این مطالعه با هدف ارزیابی طرح درس های اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی انجام شد. این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی می باشد که در آن 72 طرح درس ارائه شده توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در نیم سال دوم سال تحصیلی 1390 مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این کار از چک لیستی محقق ساخته که شامل 12 حیطه ی مؤثر بر طرح درس بود، استفاده شد. داده ها در نرم افزار SPSS16 و با آزمون های آماری توصیفی تحلیل شد. از بین طرح درس های سه دانشکده ی مورد بررسی، طرح درس-های دانشکده ی بهداشت (81%) از لحاظ رعایت قواعد و مؤلفه های مورد بررسی وضعیت مطلوب تری داشتند. در مجموع، از بین مؤلفه های مورد بررسی، مشخص بودن اطلاعات عمومی (98%) و مشخص بودن اهداف (90%) دارای بهترین وضعیت و مؤلفه های زمان بندی کلاس بر اساس سرفصل ها و نگارش در قالب طرح درس مصوب، دارای پایین ترین نمره بودند که به ترتیب فقط در 35% و 44% طرح درس ها رعایت شده بود. با توجه به نتایج پژوهش، کیفیت محتوا و نگارش طرح درس های ارائه شده اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در حد قابل قبول ارزیابی گردید، ولی در عین حال نقاط ضعف و کاستی هایی نیز در آنها مشاهده شد؛ در این راستا پیشنهاد می شود که مرکز مطالعات و توسعه ی آموزش پزشکی، تدوین و اجرای یک برنامه ریزی هدفمند در مورد بازبینی و ارزشیابی طرح درس مدرسان را به صورت سالانه در اولویت قرار دهد.
    کلید واژگان
    ارزیابی
    برنامه ی درسی
    طرح درس
    محتوای آموزشی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-06-21
    1395-04-01
    ناشر
    معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز
    Jundishapur University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی، گروه بهداشت حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران.
    دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت بهداشت و درمان، کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.

    شاپا
    2251-6506
    2345-2757
    URI
    http://journals.ajums.ac.ir/article_79795.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/220304

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب