بررسی و مقایسه ی میزان افسردگی و اضطراب بین دانشجویان بومی و غیر بومی دانشکده ی دندان-پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
(ندگان)پدیدآور
اسپیدکار, فاطمهگیلاوند, عبدالرضافخری, احمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
دانشجویان رشته ی دندان پزشکی علاوه بر استرسهای محیط آموزشی در معرض استرسهای محیط بالینی نیز قرار میگیرند. اضطراب و افسردگی دو مقوله ی بسیار مهم در زندگی افراد می باشد. در این پژوهش که به صورت مقطعی_مقایسه ای در اردیبهشت سال 1393 انجام شد، سعی شده تا مشخص شود که محیط تا چه حدودی بر روی فرد اثر می گذارد. فرضیه ی تحقیق اشاره به آن دارد که میزان افسردگی و اضطراب دانشجویان پسر غیر بومی دانشکده ی دندان-پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیشتر از دانشجویان بومی است و در این راستا و برای سنجش این موضوع از دو آزمون معتبر (آزمون افسردگی بک، و آزمون اضطراب کتل) استفاده گردید. روایی و پایایی پرسش نامه ها مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفت. از کل تعداد 123 نفر دانشجویان پسر شاغل به تحصیل، تعداد 62 نفر که 31 نفر آن ها دانشجویان بومی و 31 نفر دیگر از دانشجویان غیر بومی بودند و سابقه ی تحصیل آن ها در دانشکده ی دندان پزشکی بیش از دو سال و از نظر وضعیت اقتصادی نیز دارای شرایط نسبتاً متوسطی بودند، بهصورت تصادفی ساده و به عنوان نمونه ی تحقیق انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آمارهای توصیفی درصد، فراوانی، مد، میانگین و انحراف معیار، آزمون تحلیل واریانس یک راهه، آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نسخه ی 21 نرمافزار آماری SPSS انجام شد و نتایج نشانگر این بود که افسردگی و اضطراب دانشجویان بومی و غیر بومی پسر با یکدیگر تفاوت معناداری ندارد و در یک سطح می باشند. در نتیجه فرضیه پژوهش رد میشود.
کلید واژگان
اضطرابافسردگی
بومی و غیر بومی
دانشجویان
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
شاپا
2251-65062345-2757




