هوش استراتژیک اعضای هیأت علمی، شاخصی تأثیرگذار بر پیاده سازی دانش در دانشگاه ها مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
(ندگان)پدیدآور
شمس جاوی, نسرینبهمئی, لیلا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هوش استراتژیک بر پیاده سازی دانش در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز و در سال 1396 انجام پذیرفت. روش پژوهش توصیفی_پیمایشی با ماهیت کاربردی بوده و جامعه ی آماری 550 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه بودند که بر اساس جدول مورگان، 226 نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند که در نهایت پس از توزیع پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل بر پایهی 217 پرسشنامه عودت شده انجام پذیرفت. جهت گردآوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد هوش استراتژیک کروگر و مدیریت دانش کنراد و نیومن استفاده شد که روایی آنها به روش روایی محتوا به تأیید متخصصان رسید و پایایی پرسشنامه ها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامهی هوش استراتژیک 918/0 و پرسشنامهی مدیریت دانش 942/0 برآورد شد. همچنین طبقهبندی اطلاعات جمعآوری شده با روشهای آماری توصیفی (فراوانی، درصد، انحراف معیار، جدول، نمودار و غیره) در نرم افزار Spss16 و بررسی فرضیه های پژوهش در نرم افزار معادلات ساختاری لیزرل انجام پذیرفت. نتایج کلی تحقیق حاکی از آن بود که هوش استراتژیک بر کاربرد دانش تأثیر مثبت داشته و اعضای هیأت علمی دانشگاه میتوانند با به کارگیری هوش استراتژیک در فرایند تصمیمات سازمانی جهت تولید و توزیع دانشِ به روز، حفظ دانش، تبادل و به اشتراکگذاری آن، زمینهساز اجرای موفق سیستمهای مدیریت دانش در دانشگاه ها شوند.
کلید واژگان
هوش استراتژیکمدیریت دانش
حفظ دانش
ایجاد دانش
انتقال دانش
کاربرد دانش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.گروه آموزش ابتدایی، واحد امیدیه، دانشگاه آزاد اسلامی، امیدیه، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757



