بررسی تأثیر بهکارگیری برخی از شیوههای نوین آموزش (تفکر انتقادی، الگوی حل مسأله، گروههای کوچک، مشارکت گروهی) در ارائهی کنفرانس فراگیران رشتهی روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز
(ندگان)پدیدآور
فخری, احمدپاک سرشت, سیروسبوستانی, حاتمخدادادی, نگارحق دوست, محمدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از آنجایی که هر نوع آموزشی، یادگیری به دنبال ندارد، در این زمینه مطالعه و پژوهشهای زیادی صورت گرفته و راهکارهایی برای اثربخشی آموزش پیشنهاد شده است. این پژوهش بر روی کلیهی فراگیران رشتهی روانپزشکی انجام شده است. فراگیران رشتهی روانپزشکی که شامل اینترنها و دستیاران سطوح مختلف تحصیلی بودند، به گروههای کوچک تقسیم شدند و با توجه به توانایی، تجربه و معلومات هر یک از آنها، مباحثی که قرار بود در طی دوره سه ماهه ارائه گردد در اختیار آنها قرار گرفت. پس از آن، نظرسنجی از آنان در خصوص نحوهی آموزش ارائه شده، صورت پذیرفت. اکثریت آزمودنیها بر این باور بودند که این شیوهی آموزشی باعث ارتقای کیفیت و سرعت در آموزش میشود و از اینکه نقش فعالتری نیز به آنها داده شده است، احساس ارزشمندی و رضایت بیشتری دارند. همچنین با توجه به این که به هر یک از فراگیران پسخوراند مناسب داده شده بود و توانسته بودند از تجارب اساتید بهرهمند گردند، رضایتمندی بالایی داشتند. یادگیری اساساً ماهیتی علمی و پژوهشی دارد و کلاس درس، محلی است که باید فراگیران به شیوهی علمی، مفاهیم را کشف کنند. باید در فرآیند تدریس فرصتی ایجاد شود تا فراگیران نحوهی یادگیری را تمرین کنند و روش یادگیری را بیاموزند.
کلید واژگان
تفکر انتقادیالگوی حل مسأله
شیوه های آموزش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایرانعضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
روان پزشک، اهواز، ایران
کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران
شاپا
2251-65062345-2757




