بررسی میزان تطابق سؤالات آزمون های جامع پیش کارورزی با اولویت های آموزشی مورد نیاز پزشک عمومی
(ندگان)پدیدآور
هاشم پور, محمد هاشمحیدری, مجتبیباقری, محمد هادیشمس, مصباحنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظر به گسترش روزافزون حجم اطلاعات پزشکی و محدودیت زمان و منابع در آموزش پزشکی، در نظر گرفتن اولویتهای آموزشی برای برنامه ریزی آموزش پزشکی اهمیت وافری دارد. در سال 1383 وزارت بهداشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اولویتهای مورد نیاز پزشک عمومی را ذیل 1800 عنوان بیماری (در 20 بخش بالینی) تعریف نمود. این اولویتها بر اساس وظایف پزشک عمومی و از A (باید دانسته شود) تا D(نیازی به دانستن نیست) تعریف شدهاند. در این مطالعه بر آن هستیم تا میزان تطابق سؤالات آزمون های جامع پیشکارورزی با اولویت های مورد اشاره را بررسی نماییم. برای این کار ابتدا جزء مورد بحث از بیماری مطرح شده در هر سؤال تعیین و سپس درجه ی اهمیت آموزشی آن از A تا D تعیین میشد. در نهایت مجموع اولویتهای A تا Dبرای هر درس در مجموع پنج دوره و همچنین برای هر دوره آزمون، محاسبه و میزان تطابق آن با اولویتهای مورد انتظار، از طریق آزمون کای اسکوئر (Chi-Square) و با استفاده از نرمافزار SPSS محاسبه گردید. اولویتهای مطرح شده در سؤالات تمامی درسها به جز درس یورولوژی، و نیز در مجموع سؤالات هر دوره آزمون با اولویتهای مورد انتظار تفاوت قابل توجهی داشتند (P
کلید واژگان
آموزش پزشکیاولویتهای آموزشی
نیازهای آموزشی
ارزیابی آزمونها
طراحی آزمون
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
پزشک عمومی، دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی ایران، مرکز تحقیقات طب سنتی و تاریخ طب، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.پزشک عمومی، دانشجوی دکترای تخصصی طب سنتی ایران، کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
عضو هیأت علمی، مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم، بیمارستان نمازی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
شاپا
2251-65062345-2757




