نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنورزاد, نورعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T17:28:54Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T17:28:54Z
dc.date.available1399-07-08T17:28:54Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T17:28:54Z
dc.date.issued2011-03-21en_US
dc.date.issued1390-01-01fa_IR
dc.date.submitted2011-04-02en_US
dc.date.submitted1390-01-13fa_IR
dc.identifier.citationنورزاد, نورعلی. (1390). از بیدل تا امروز؛ مروری بر مکتب پیروان بیدل و تحول سبک در ادبیات فارسی فرارودان. رودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزی, 12(30), 13-31.fa_IR
dc.identifier.urihttp://www.rudakijournal.ir/article_22490.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/22015
dc.description.abstractتا زمان اوج سبک هندی در شبه‌قاره هند و حتی نزدیک به آن روزگار در فرارودان شاعرانی به‌سر می‌بردند که مهم‌ترین سنت و ویژگی‌های سبک هندی را در اشعار خود بازتاب می‌دادند. در تذکرۀ <em>نمونۀ ادبیات تاجیک</em> صدرالدین عینی اسم شاعران زیادی آمده است که در همین روزگار به‌سر برده و در اشعارشان شیوه‌های خاص سبک هندی را به‌کار گرفته‌اند. در این مقاله برخی از مهم‌ترین این شاعران معرفی شده و ضمن ارائۀ نمونۀ اشعار این شاعران، برخی از ویژگی‌های شعری آن‌ها بحث و بررسی شده است. شوکت بخاری از نخستین سخنوران معتبر ورارود است که ویژگی‌های سبک هندی را در اشعارش متجلی کرده است. چنان‌که از اشعار شوکت پیداست، او تا اوج ظهور صائب و بیدل اشعارش را با آن ویژگی‌هایی که بعدها به نام «سبک هندی» معروف شد، مزین کرده است. سیدای نسفی از دیگر شاعران معروف دوران رواج سبک هندی در فرارود است. پس از نفوذ اشعار بیدل و صائب در فرارود، مکتب پیروان بیدل در این منطقه عرض هستی کرد و شاعران زیادی را در وسعت‌آباد خود جمع آورد. از مهم‌ترین این شاعران می‌توان به نقیب‌خان طغرل احراری و ظُفرخان جوهری استروشنی اشاره کرد که در این مقاله برجسته‌ترین ویژگی‌های شعری آن‌ها، به‌عنوان شاعران پیرو سبک بیدل، تبیین و بررسی شده است. در مرحلۀ جدید تشکّل شعر فارسی در تاجیکستان، پدیده‌هایی روی کار آمدند که گاه شیوة بیان و اسلوب سبک صائب و بیدل را به‌خاطر می‌آورند. از شاعران پیرو سبک صائب می‌توان به لایق شیرعلی و از پیروان سبک بیدل به صدرالدین عینی، استاد گل‌نظر، فرزانۀ خجندی، سروش و... اشاره کرد.fa_IR
dc.format.extent252
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherرایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستانfa_IR
dc.relation.ispartofرودکی: پژوهش های زبانی و ادبی در آسیای مرکزیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Culture, Literacy and Linguistic Researches in Central Asiaen_US
dc.subjectسبک هندیfa_IR
dc.subjectمکتب بیدلfa_IR
dc.subjectفرارودانfa_IR
dc.titleاز بیدل تا امروز؛ مروری بر مکتب پیروان بیدل و تحول سبک در ادبیات فارسی فرارودانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای فیلولوژی، استاد دانشگاه دولتی خجندfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue30
dc.citation.spage13
dc.citation.epage31


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد