شناسایی و تبیین شایستگی های پایه و الزامات توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان
(ندگان)پدیدآور
زجاجی, نداخنیفر, حسینآقا حسینی, تقییزدانی, حمیدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق شناسایی الزامات و شایستگی های پایه توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم است. این پژوهش از روش کیفی و با بهره گیری از تئوری مفهوم سازی بنیادی انجام پذیرفته که پس از مصاحبه با صاحبنظران و مدرسان تربیت معلم، مفاهیم و مقوله ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استخراج گردیده است. با توجه به حجم زیاد تحقیقات توسعه حرفه ای معلمان و اعضای هیات علمی و نبودن تحقیقات بومی و محلی در زمینه توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم می توان گفت بررسی فرایند توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم حلقه مفقوده ی زنجیره توسعه حرفه ای است. در طراحی چارچوب توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم سه مقوله اصلی به عنوان الزامات و شایستگی های پایه قرار داده شده است. که مقوله اول توانمندی های شناختی با هفت مفهوم، مقوله دوم توانمندی های رفتاری با پنج مفهوم و مقوله سوم توانمندی های اجتماعی با شش مفهوم می باشد. این سه دسته توانمندی ها پیش نیاز ورود افراد به حرفه مدرس تربیت معلم و طی مسیر توسعه حرفه ای است. با تربیت مدرسان تربیت معلم حرفه ای می توانیم سرمایه انسانی و معلمانی توانمند تربیت کنیم که این سرآغازی برای تغییر و تحول نظام آموزشی کشور است.
کلید واژگان
توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلمتوانمندی های شناختی
توانمندی های رفتاری
توانمندی های اجتماعی
تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
شاپا
2251-65062345-2757




